Kunst en Cultuur

Grote expositie Andy Warhol in Schunck Heerlen

tekst Jo Cortenraedt

In september opent SCHUNCK Museum in Heerlen in samenwerking met The Andy Warhol Museum in Pittsburgh de tentoonstelling Andy Warhol: Vanitas. Het is zestien jaar geleden dat er een grote Andy Warhol solotentoonstelling in Nederland te zien was. Vanitas toont meer dan honderd werken en objecten uit de collectie van het Andy Warhol Museum die thema’s als eindigheid en spiritualiteit in zijn leven en kunst uitlichten. De tentoonstelling loopt tot en met maart 2025.

De tentoonstelling Andy Warhol past in de serie die SCHUNCK in 2019 begon met werk van de bekende kunstenaar Basquiat. In 2022 volgende een expositie met werk van Keith Haring, niet minder bekend. De aangekondigde expositie van Andy Warhol kan gezien worden als kerst op de taart in deze serie.

SCHUNCK werkte voor de eerste twee tentoonstellingen samen met het Museum of Contemporary Art Denver. De tentoonstellingen gingen vergezeld van bekroonde publicaties.

Andy Warhol: Vanitas richt zich op het thema religie in het werk en leven van Warhol, zoals eerder verkend in de succesvolle tentoonstelling Andy Warhol: Revelation (2019) in het Andy Warhol Museum in Pittsburgh. Vanitas bouwt voort op Revelation en gaat dieper in op de thema’s vergankelijkheid en eindigheid in het leven en werk van de kunstenaar. Warhol was een toegewijde Byzantijnse katholiek. Tot zijn moeders dood in 1974 ging Warhol bijna elke zondag samen met haar naar de kerk en ook de jaren daarna ging hij regelmatig. Warhol was zich bewust van de eindigheid van het leven, zeker na de mislukte aanslag op zijn leven.

Andy Warhol, Skull, 1976, Medium: acrylic and silkscreen ink on linen. The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. 1998.1.182 © The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. c/o Pictoright Amsterdam 2024.

De tentoonstelling gaat dieper in op Warhols fascinatie voor tijdelijkheid, spiritualisme en astrologie. Vanitas toont schilderijen en een zelden getoonde reeks tekeningen van schedels en zelfportretten. Deze doen denken aan het 17e-eeuwse Vanitas-genre in de beeldende kunst, dat vooral populair was onder Nederlandse en Vlaamse schilders. Vanitas – Latijn voor zowel ‘ijdelheid’ als ‘leegheid’ – is een kunstgenre dat gebruik maakt van symboliek om de vergankelijkheid van het leven, de onvermijdelijke dood en de zinloosheid van ijdelheid te tonen. Deze thema’s en een gevoel van spiritualiteit met betrekking tot het verstrijken van de tijd en de lichamelijke vergankelijkheid, worden verkend door middel van multimediawerken en archiefobjecten uit Warhols Time Capsules.

Fabian de Kloe, Artistiek Leider SCHUCK Museum: “De focus op religie en katholicisme in Vanitas roept associaties op met het katholieke verleden en heden van Zuid-Nederland. Meer in het algemeen blijven thema’s als geloof en spiritualiteit vandaag de dag relevant. Een opmerkelijk feit is dat de kunstenaar opgroeide in het industriële Pittsburgh als zoon van een mijnwerker met een immigratieachtergrond. Heerlen en Pittsburgh delen als steden met een mijnverleden een vergelijkbare postindustriële dynamiek en ook dezelfde uitdagingen.”

Tot de werken die in de tentoonstelling te zien zijn, behoren de beroemde serie geschilderde Self Portraits (1986) met een ‘fright wig’, het blacklight schilderij The Last Supper (1986), een serie zeefdrukken in verweerde zwart-wit tinten van Marilyn Monroe genaamd de Reversal Series (ca. 1978), en iconische zeefdrukken uit Warhols Death and Disaster serie, zoals White Burning Car III (1963), evenals een reeks iconische Shadows (1979) schilderijen. Persoonlijke voorwerpen van Warhol zoals pruiken, roze korsetten en Chinese astrologiekaarten maken de tentoonstelling compleet. SCHUNCK Museum heeft deze unieke collectie samengesteld in nauwe samenwerking met Patrick Moore, directeur van The Andy Warhol Museum en curator van deze tentoonstelling. De kunstwerken en objecten in de tentoonstelling Andy Warhol: Vanitas zijn nooit eerder in deze combinatie in Europa te zien geweest.

Deel dit artikel:

Jo Cortenraedt

Hoofdredacteur, uitgever en allround journalist

Jo Cortenraedt is allround journalist met tientallen jaren ervaring in Nederland en daarbuiten. Hij werkte onder meer voor het ANP, het NOS-journaal en De Telegraaf. Hij startte in 1997 als hoofdredacteur en uitgever Chapeau Magazine, in hetzelfde jaar was hij betrokken bij de start van de regionale televisie in Limburg.

Voor beide media is hij nog steeds volop actief met verhalen, reportages, columns en beschouwingen. In de eerste fase van zijn carrière stonden vooral het actuele nieuws en politiek centraal. Tegenwoordig zijn dat eerder specialisaties zoals kunst- en cultuur, gastronomie, human interest en de kwaliteit van leven.

Zijn brede netwerk, van TEFAF tot André Rieu, draagt bij aan de positie van Chapeau in zowel Limburg, als ook in de rest van Nederland en in België.

Jo Cortenraedt 's topic(s):
Uitgelicht

Gerelateerd nieuws