Juwelen met de mooiste glans
Cellini juwelier, vernoemd naar de zestiende-eeuwse beeldhouwer en edelsmid Benvenuto Cellini, is al bijna dertig jaar een autoriteit in het land der juweliers. Dat succes zit ’m in het eigenzinnige van oprichter Rozan Langenhorst. Haar motto: waarom makkelijk doen als het mooier kan?
Feeërieke etalages
„Kijk, zie je die wijnrode almandien? Dat is een granaatvariëteit, dat is de natuur hè. Ongelofelijk toch die kleuren, werkelijk prachtig! En kijk daar, loop maar even mee. Hier ligt van alles wat, zie je? En toch past het bij elkaar! Alsof het één geheel is. En daarachter, kijk, dat is tsavoriet in een juweel van NANIS. Nou, kom maar mee naar binnen, kom snel, het is koud.” Wie bij de etalage van Cellini Juwelier naar binnen staat te gluren, mag zich verheugen: de kans is groot dat Rozan Langenhorst je vol enthousiasme meeneemt langs de etalages van haar juwelenboetiek. Weer of geen weer, ze vertelt honderduit over al het moois dat er achter de ramen ligt uitgestald. En hoewel de bijzondere juwelen een hoofdrol spelen, laat een enkele blik op het uitstalraam zien dat het bij Cellini niet alleen draait om edelstenen in allerlei kleuren en vormen.
Boetiek vol karakter
Nee, bij Cellini telt alles eromheen net zo zwaar mee. Hier vind je nauwelijks marketingmaterialen als displays − „Liever in stijl ten onder dan een winkel vol displays” − maar sprookjesachtige tentoonstellingen. Bloemen van zijde, frêle decoratieve vogeltjes, wilde takjes. Al haar creativiteit komt tot uiting achter de ramen van de pittoreske zaak aan de Neerstraat 39 in Roermond. Wie goed kijkt, ziet vanzelf dat Langenhorst haar carrière ooit als bloembinder begon. Met die schilderachtige etalages maakt Rozan het zich niet makkelijk. Wil een klant een juweel beter bekijken, dan zijn grote oplettendheid en nauwgezette bewegingen met een kalme hand vereist om de etalage niet helemaal overhoop te halen. Het typeert de onderneemster en misschien ook wel het bestaansrecht van haar zaak die inmiddels al bijna dertig jaar een begrip is in Nederland. Waarom makkelijk doen als het mooier kan?
Een zak etalagemateriaal
Zoals gezegd begon Langenhorst haar carrière ooit als bloem-binder, waarna ze de overstap maakte naar de winkel van een Limburgse juweliersfamilie. Daar mocht ze intern een opleiding volgen tot juwelier. Eens per week reisde ze af naar Schoonhoven om de fijne kneepjes van het vak te leren. Als gediplomeerd juwelier én taxateur kon ze overal aan de slag. Ernest Allard in Roermond, het Juwelenhuisje in Maastricht, Pijnenburg in Eindhoven. Toch wist ze al snel dat ze haar eigen juwelenboetiek wilde runnen. Eigenlijk wist iedereen dat, want zoals Langenhorst praat over juwelen, zo vertelt ze net zo graag over ondernemen. En dus kreeg ze bij haar laatste tussenstop een zak etalagemateriaal mee. Want iemand die het helemaal zelf wilde proberen, zonder juweliersfamilie als achterhoede of enorm startkapitaal, dat vond men toen vooral erg schattig.
Piep pandje aan de Neerstraat
En schattig, dat is haar eerste winkelpand daar aan de Neerstraat zeker. De boetiek was destijds niet groter dan een postzegel. Toen de naastgelegen bakker vertrok en de juwelen van Rozan als warme broodjes over de toonbank vlogen, was het snel beslist: de muur werd opengebroken. Inmiddels is haar juwelenboetiek al een aantal jaar dubbel zo groot, maar nog steeds klein in de mooiste zin van het woord: bescheiden, onderhouden en authentiek. De kleuren op de muur maken een bezoek nog intiemer; tinten donkergroen zoals je ze nergens anders aan de muren ziet. In 2021 volgde een dependance aan de overkant, speciaal voor toegankelijker geprijsde sieraden, maar even zo bijzonder.
Toch reikt de staat van dienst van Cellini en Rozan Langenhorst verder dan schattig. Ze werkt samen met de crème de la crème van de, veelal, Italiaanse juwelenhuizen zoals Roberto Coin, Nanis en Al Coro. Teleurstellende collecties, ook al zijn ze van gerenommeerde juweliershuizen, komen er niet in. Een vergelijking met Anna Wintour, die ook volledige collecties van luxe modehuizen cancelt, gaat misschien wat ver, maar toch: het onderstreept de autoriteit van Cellini. In een veranderend landschap waar steeds meer juweliers verdwenen bleef Cellini overeind. Cellini laat zien hoeveel glans het geeft om anders te zijn.