Kunst en Cultuur

Keep on dancin’ met schrit_tmacher

tekst Kris Németh

Vijf weken lang is het moderne dans wat de klok slaat in Heerlen, Kerkrade, Aken en Eupen. schrit_tmacher Festival heeft dit voorjaar weer de beste internationale dansers en choreografen naar de Euregio gehaald en daar een zeer divers programma omheen gemaakt. „We bieden iets wat de mensen zeker nu willen en nodig hebben”, zeggen twee van de organisatoren, Rick Takvorian en Janneke Schmeitz.

Alles lijkt erop dat er eindelijk weer een volwaardig schrit_tmacher Festival kan plaatsvinden. Terug naar ‘het oude normaal’ van vóór 2020, het jaar waarin het festival 25-jarig bestaat. Het is tevens de editie waarin het festival vlak na het ‘startschot’ moet worden afgeblazen. De organisatie kan ook de afgelopen twee jaar niet volledig om het pandemiespook heen dansen. Door extra aanbod buiten de theaters en online aan te bieden en snel te anticiperen op ontwikkelingen, kan de afgelopen drie jaar nog best veel gerealiseerd worden maar, zoals Takvorian het zegt: „Nothing beats the live experience.”

De organisatie heeft voor deze 28-ste live-editie een bomvol programma samengesteld. De festivalleider – de geboren Amerikaan en in België woonachtige Rick Takvorian (67) – is grondlegger van het festival en blijkt een ras-optimist. „Keep on dancing. We zijn er nog en de toestand in de wereld houdt ons gefocust op wat de dansers en het publiek bezighoudt.”

Crystal Pite / Kidd Pivot – Revisor ©Michael Slobodian

Het opzetten van een inhoudelijk goed festival blijft, zelfs met zijn jarenlange ervaring, een struggle: „Really intense, but a lot of fun.” Janneke Schmeitz (48), sinds 2011 als programmeur betrokken bij het festival en festivalcoördinator voor Nederland, kan dat beamen. „Samen met Stefanie Gerhards, programmeur Aken en Judith Thelen, programmeur Eupen, is het een heel gepuzzel om een goede mix te vinden tussen dansers en podia, tussen bekende en onbekende namen, grote en kleine producties, hoog- en laagdrempelig.” schrit_tmacher presenteert, vooral geconcentreerd in de maand maart, toonaangevende dansvoorstellingen van zestien (inter)nationale topgezelschappen. Ook is er een uitgebreid contextprogramma met voorstellingen voor de jeugd, lokaal danstalent, projecten in de openbare ruimte, cross-overs, exposities, films, lezingen, talks en workshops. Het vierkoppig programmateam is het hele jaar rond bezig met het festival, zegt Takvorian. „We gaan regelmatig samen voorstellingen bekijken en onderhouden contacten met gezelschappen over de hele wereld. schrit_tmacher staat na bijna dertig jaar stevig op de kaart en artiesten nemen het op in hun tourschema.”

Gevraagd naar de voorstelling waar Schmeitz bijzonder naar uitkijkt, kiest ze voor die van Crystal Pite. „Het heeft drie jaar gekost om deze Canadese ster hiernaartoe te krijgen omdat ze een overvolle agenda heeft en vorig jaar ook nog de prestigieuze Oliver Award won. Met haar komst en de bijdrages van twee andere grande dames uit Canada, zetten we dit jaar de rijke, moderne danscultuur in dat land in the picture.” De beide programmeurs zijn ook verguld met de komst van het Beijing Dance Theater naar Aken. Takvorian: „De voorstelling is heel big. Het is een Chinese megagrote zaalproductie; een visueel spektakel te vergelijken met een opera. Beaver Dam Company uit Zwitserland, een andere favoriet van mij, krijgt juist een industriële setting. Een real wild show, really exciting.”

Janneke Schmeitz ©Anne Jannes

Rick Takvorian ©Frank Petersen

De organisatoren zeggen enorm te boffen met het aantal beschikbare speelplekken en hun diversiteit. „Hierdoor kunnen we aantrekkelijke producties realiseren, voorstellingen waarvoor het publiek de landsgrenzen over gaat. Het simpele feit dat dans niet ‘taalgebonden’ is neemt veel drempels weg. Liefhebbers van acrobatiek weten bijvoorbeeld onze voorstellingen in Eupen inmiddels moeiteloos te vinden.” Ook over de (financiële) ondersteuning door lokale en regionale overheden zijn de organisatoren zeer te spreken. Takvorian: „Veel politici roemen het evenement zelfs als schoolvoorbeeld van Euregionale samenwerking. Het is stevig verankerd in de samenleving en blijft groeien qua professionaliteit, producties en bezoekersaantallen. Alle generaties vinden er iets van hun gading.” schrit_tmacher vindt aansluiting bij politiek-maatschappelijke vraagstukken met het festivalthema, dit jaar: gelijkheid versus ongelijkheid. Dit wordt vertaald naar dansvoorstellingen over kolonialisme, leeftijdsdiscriminatie en sekseongelijkheid. De jeugd uit de regio wordt ook zeker niet vergeten. Als onderdeel van het programma GENERATION2 krijgt de Heerlense choreograaf-hiphopper Simon Bus de mogelijkheid een voorstelling te maken. Door de samenwerking met de collega-festivals Nederlandse Dansdagen en The Notorious IBE krijgt Bus ook daar de kans om ervaring op te doen. De drie festivals samen maken zodoende van de Euregio een echte ‘dansregio’.

Takvorian is trots op de groei van ‘zijn’ festival en zit nog vol energie om door te gaan. Schmeitz zegt dat er binnen de schrit_tmacher family wel al wordt nagedacht over de toekomst. Wat te doen als de initiatiefnemers en steunpilaren Rick Takvorian en Bas Schoonderwoerd, oud-directeur van Parkstad Limburg Theaters en als voorzitter van de Stichting StEP by StEP eindverantwoordelijk voor schrit_tmacher, ooit stoppen? „Dat staat nog in de sterren geschreven”, besluit ze. „Eerst genieten van editie 28. We zijn weer op stoom: op naar de dertig dus!

Nog t/m 2 april. – schrittmacherfestival.com

Beijing Dance Theater, Manolita Chen ©Lui Ruirui

Deel dit artikel:
Meer artikelen over:
Kunst en Cultuur

,

PLT, Schrit_tmacher

Kris Németh

Enthousiast promotor euregionale kunst en cultuur

Sinds mei 2022 is via Chapeau te volgen wat er borrelt in het gerijpte brein van Kris Németh (1969).

Wat deze getogen Heerlenaar opstak op het gebied van actualiteit, (kunst- en cultuur-) geschiedenis en het goede leven in Limburg, deelde hij de afgelopen decennia met een breed publiek. Dat deed hij onder meer als journalist-presentator voor de regionale radio- en tv omroep L1. Voor Chapeau schrijft Kris nieuwe verhalen die verteld moeten worden en bekende verhalen die niet vergeten mogen worden. Ze gaan over schoonheid; over alles waar hij zelf enthousiast of stil van wordt. ‘Bijzondere-mensen-verhalen’ die zich afspelen in zijn geliefde euregio en opvallen door opmerkelijke feiten, verdieping, humor en relativering.

Kris Németh 's topic(s):

Gerelateerd nieuws