André Rieu|Kunst en Cultuur

Kerstconcert André Rieu smaakt naar meer

tekst Jo Cortenraedt
, fotografie Harry Heuts
De verwachting was dat de eerste serie van drie kerstconcerten in MECC Maastricht met name bezoekers vanuit de regio en de rest van de Benelux zou trekken. Immers, een nieuw concept en dan leert de ervaring zoals bij de Vrijthof-concerten dat eerst de mensen uit de streek nieuwsgierig komen kijken en dat in de loop der jaren de fans uit de rest van de wereld aansluiten.

Maar weliswaar waren er in verhouding inderdaad meer Limburgers in het bijzonder, en Nederlanders en Belgen in het algemeen op de eerste avond van de drie concerten in het MECC. Maar er waren toch al opvallend veel bezoekers uit bijvoorbeeld Engeland. We spraken ook gasten uit Barcelona die nog nooit in Maastricht waren geweest en nu speciaal hier naar toe waren komen reizen. En zelfs fans uit Zuid-Amerika – onder meer Chili – waren zo vlak voor kerstmis nog even in het vliegtuig gestapt.

De wereldwijde faam van André Rieu staat meteen garant voor een grote belangstelling. Zelf toonde de maestro zich heel opgelucht naar het eerste concert. „Je hebt dat allemaal zo in je hoofd, maar het moet ook nog zo uitkomen”, zei hij meteen na afloop. „Ik zag wel al meteen dat de mensen onder de indruk waren van het decor. We hebben dan ook flink daarin geïnvesteerd en niets aan het toeval overgelaten. We hopen nu in de komende jaren hier een traditie van te maken en dan wat terug te verdienen van de forse investeringen.”

Voor zoon Pierre Rieu was het een bewijs dat in het MECC wel degelijk een goede akoestiek te brengen is, als het maar professioneel wordt aangepakt. „Er zijn al allerlei organisaties van concerten komen kijken hoe we dat gedaan hebben, dus daar verwacht ik nog wel wat van.”

Met veel dansers en schaatsers, kerstbomen en digitale kerstdecoraties kwam de kerstsfeer er goed in. Zeker toen er ‘sneeuw’ op het publiek neerdwarrelde. Een hoogtepunt in sfeer was een aanstekelijk gospelkoor uit Parijs dat het MECC samen met het Johan Strauss Orkest op z’n kop zette.

De 11.000 toeschouwers gingen tevreden naar huis. Sommigen gaven zelfs de voorkeur aan het MECC boven het Vrijthof vanwege de uitzonderlijke sfeer. „En het was hier even warm als in de zomer buiten.”

 

Deel dit artikel:

Jo Cortenraedt

Hoofdredacteur, uitgever en allround journalist

Jo Cortenraedt is allround journalist met tientallen jaren ervaring in Nederland en daarbuiten. Hij werkte onder meer voor het ANP, het NOS-journaal en De Telegraaf. Hij startte in 1997 als hoofdredacteur en uitgever Chapeau Magazine, in hetzelfde jaar was hij betrokken bij de start van de regionale televisie in Limburg.

Voor beide media is hij nog steeds volop actief met verhalen, reportages, columns en beschouwingen. In de eerste fase van zijn carrière stonden vooral het actuele nieuws en politiek centraal. Tegenwoordig zijn dat eerder specialisaties zoals kunst- en cultuur, gastronomie, human interest en de kwaliteit van leven.

Zijn brede netwerk, van TEFAF tot André Rieu, draagt bij aan de positie van Chapeau in zowel Limburg, als ook in de rest van Nederland en in België.

Jo Cortenraedt 's topic(s):
Uitgelicht

Gerelateerd nieuws