Kunst en Cultuur

Z33 mikt op voortrekkersrol in kunst- en designlandschap Euregio

tekst Jempi Welkenhuyzen

Net als op heel veel plekken in Europa, is ook in Belgisch Limburg de afbouw van de veiligheidsmaatregelen rond het coronavirus in volle gang. Musea, culturele centra  en andere bezienswaardigheden mogen sinds twee weken weer publiek ontvangen, zij het mondjesmaat en uitsluitend na een online-reservering.

Z33 in Hasselt hoopt over afzienbare tijd op volle toeren te kunnen gaan draaien. Het vernieuwde Huis voor Actuele Kunst, Design & Architectuur in de Belgisch Limburgse hoofdstad, ondergebracht in een gloednieuw gebouw, zou aanvankelijk op 14 maart de deuren openen. Het grote feest moest – net als zoveel evenementen – plotseling worden afgelast. Na ruim twee maanden stil te hebben gelegen, zijn bezoekers weer van harte welkom.

Z33, Huis voor Actuele Kunst, Design en Architectuur, ligt pal in het centrum van de stad Hasselt, om precies te zijn in de Bonnefantenstraat. Het gebouw van wereldklasse, waarin het kunstencentrum is ondergebracht, is ontworpen door de Italiaanse architecte Francesca Torzo. Ze heeft de nieuwe vleugel perfect ingepast in de bestaande modernistische architectuur van het aanpalende museum uit de jaren ‘50, het Begijnhof in Maaslandse stijl en het Jenevermuseum.

Volgens de directie van het museum is het nu aan de curatoren én de kunstenaars om te zoeken naar manieren om het oude gebouw met het nieuwe te verzoenen. Dat blijkt aardig te lukken. Zeker als je kijkt naar de drie tentoonstellingen, die speciaal voor de opening zijn geconcipieerd.

Tijd

De expo The Time of the work neemt de kijker mee in de ruimte van de nieuwe vleugel.  Aan de hand van tien dummies of ‘fantômes’ – kunstwerken uit de collectie van het S.M.A.K. in Gent – wordt de impact van een werk op de galerieruimte – en vice versa – duidelijk. Soms wordt de bezoeker tot concrete interactie aangezet.

In het tweede luik, The Work of Time, verleggen de kunstenaars de aandacht van de bezoeker naar andere dimensies, zoals de innerlijke tijd, de biologische klok, de droom- of werktijd en de diepe, geologische tijd van de aarde. Aan de hand van allerlei installaties, beeld en geluid word je uitgedaagd om te denken over zaken als ‘tijd en ruimte’ en ‘technologie en ecologie’.

Marres

Birds of a Feather sluit het drieluik aan tentoonstellingen af. Currents #7 is een jaarlijkse groepstentoonstelling met werk van jonge kunstenaars, die hun opleiding hebben afgerond in België, het zuidwesten van Duitsland en Zuid-Nederland en nu in figuurlijke zin zijn uitgevlogen. Het oorspronkelijk project dateert van 2013 en is in het leven geroepen door Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur in Maastricht. Na vijf succesvolle edities hebben Marres en Z33 besloten om ‘Currents’ samen verder te ontwikkelen en het project afwisselend te presenteren in Hasselt en Maastricht. Dit keer verwerken zeven kunstenaars schilderkunst, installaties en sculpturen, keramiek en fotografie tot één harmonisch geheel. Of zoals het Engels spreekwoord luidt: Birds of a feather, flock together.

Z33 wil een unieke positie innemen in het actuele kunst- en designlandschap in de Euregio en daar tevens een voortrekkersrol in spelen.

Bonnefantenstraat 1, Hasselt (BE) – z33.be

Deel dit artikel:
Meer artikelen over:
Kunst en Cultuur

,

Hasselt, Z33

Gerelateerd nieuws