Mooie stemmen in sprankelende La Bohème
In het persbericht dat afgelopen weekend verscheen naar aanleiding van de twee producties die Opera Zuid voor komend theaterseizoen in voorbereiding heeft (Le Nozze di Figaro; Mozart en Il Barbiere di Siviglia; Rossini) staat het onomwonden: ,,De komende 25 jaar blijft Opera Zuid zich manifesteren als hét instituut op het gebied van de talentontwikkeling voor muziektheater.” Zo! Duidelijker kon de Raad voor Cultuur, die minister Jet Bussemaker vorige week nog adviseerde het Maastrichtse operagezelschap de komende vier jaar geen subsidie toe te kennen, de bal niet teruggespeeld krijgen.
Het wettelijke adviesorgaan van de regering zegt weliswaar waardering te hebben voor de inzet van Opera Zuid als het gaat om talentontwikkeling en educatie, maar stelt tevens vast dat het zuidelijke gezelschap kampt met een gebrek aan visie en bovendien geen duidelijke missie heeft. Absolute flauwekul, zo vinden ze bij Opera Zuid. Het gezelschap heeft tien jaar geleden het voortouw genomen op het gebied van internationale talentontwikkeling en die koers wensen ze vast te houden. Alsof dat geen duidelijke missie is. Of anders gezegd: een visie.
Het onmiskenbare verschil van inzicht tussen de Raad voor Cultuur en Opera Zuid hing afgelopen zaterdag tijdens de landelijke première van Puccini’s opera La Bohème in het Parktheater in Eindhoven voortdurend in de lucht. Zowel voor als na de voorstelling, maar zeker ook tijdens de uitvoering van het spektakel, dat immers draait om een vrolijk groepje artistieke jongeren in Parijs (een dichter, een schilder, een filosoof en een musicus) dat het echte leven, met al zijn mogelijke tegenslagen en successen nog ontdekken moet. Over talentontwikkeling gesproken.
La Bohème is sinds de eerste uitvoering op 1 februari 1896 in Turijn niet meer weg te denken uit het internationale operarepertoire. Voor de pas 37-jarige Puccini betekende het de grote doorbraak. Door het verhaal in de jaren ’20 van de vorige eeuw te situeren (een tijdsgewricht waarin veel jonge kunstenaars hun geluk beproefden in de Franse hoofdstad) blijft Opera Zuid dichtbij het origineel, wat tot uitdrukking komt in prachtige kostuums en tot de verbeelding sprekende decors, waar alle aandacht aan is besteed. Het legt de basis voor een sprankelende La Bohème met mooie rollen van onder anderen Anna Emelianova, een jonge Russin die eerder dit jaar een verpletterende indruk maakte met haar vertolking van Gilda in de Verdi-klassieker Rigoletto en in het meesterwerk van Puccini op onvergetelijke wijze gestalte geeft aan de onweerstaanbare Musetta, de grote liefde van schilder Marcello (Marcel van Dieren).
Adriano Graziani, een jonge tenor die in het recente verleden diverse grote rollen voor zijn rekening nam, overtuigt als Rodolfo, de dichter die tot over zijn oren verliefd wordt op Mimi (een rol van de Franse sopraan Héloïse Koempgen-Bramy). Als het frêle, aan een ernstige ziekte lijdende meisje dat aan het begin van het stuk om een vuurtje komt vragen (terwijl haar eigen vlammetje langzaam maar zeker dooft) bracht ze het er afgelopen zaterdag in Eindhoven allerminst slecht vanaf, ook al kwam ze wat aarzelend op gang. Een Mimi die de moeite waard is om gezien en gehoord te worden. Maar eigenlijk geldt dat voor de hele La Bohème van Opera Zuid, ook al ziet de Raad voor Cultuur dat wellicht anders.
La Bohème van Giacomo Puccini. Libretto: Giuseppe Giacosa en Luigi Illica. Regie: Waut Koeken. In samenwerking met de philharmonie zuidnederland, onder leiding van Karel Deseure. Op 31 mei is het bekende werk van Puccini te beleven in Parkstad Limburg Theaters in Heerlen. Daarna in Cultuurcentrum Hasselt (2 juni), Schouwburg De Domijnen Sittard (4 juni), Theater aan het Vrijthof in Maastricht (11 juni) en het Openluchttheater Valkenburg (23 juni).
Kijk voor mee informatie en de complete speellijst op http://operazuid.nl/
Foto’s Morten de Boer