Meer Amerikanen naar TEFAF
TEFAF Maastricht trekt dit jaar meer Amerikaanse bezoekers. De organisatie denkt dat dit een gevolg is van de beurs TEFAF New York, waar in 2016 mee begonnen is. „We zeggen tegen de Amerikaanse bezoekers in New York dat dit maar een voorproefje is van de grote beurs in Maastricht, en dat maakt hen blijkbaar nieuwsgierig”, zegt CEO Patrick van Maris. Voor TEFAF is de Amerikaanse markt heel belangrijk, want daar wonen de meeste kunstverzamelaars.
Uit een enquete onder de deelnemende kunsthandelaren is gebleken dat de grote meerderheid positief is over de splitsing van de opening. Voor het eerst was de opening gespreid over twee dagen: een Early Access Day op donderdag 8 maart en een Preview Day op vrijdag 9 maart. Met respectievelijk 5.000 en 7.000 bezoekers ontving TEFAF Maastricht tijdens de eerste twee dagen in totaal 12.000 bezoekers. De reacties waren zeer positief en er zijn een groot aantal belangrijke verkopen gemeld. In de woorden van deelnemer Thomas Heneage (Stand 384): “Het was de beste start van de beurs in 27 jaar, we hebben nog nooit zoveel verkocht bij het begin van de beurs.”
Collega Robert Landau zei aanzienlijk meer verkocht te hebben dan normaal op een preview. „We hadden nu vooral mensen die bereid waren om geld uit te geven.”
Vanaf het moment dat de beurs opende werd er flink wat kunst verhandeld. Zo verkocht Tomasso Brothers Fine Art (Stand 304) Castor and Pollux een groot olieverfschilderij op doek van Giovanni Battista Cipriani (1727-1785). Het werk, dat door een particuliere verzamelaar is gekocht, had een vraagprijs van circa € 425.000. Een andere belangrijke verkoop van de galerie was een tweetal aan Giovanni Battista Foggini (1652-1725) en aan zijn atelier toegeschreven monumentale, marmeren sculpturen. De sculpturen, van een leeuw die een paard aanvalt en een leeuw die een stier aanvalt, hadden een vraagprijs in de buurt van 1,75 miljoen Euro en zijn verkocht aan een particuliere Europese verzamelaar.
Het Nederlandse museum Singer Laren wist de hand te leggen op Takken met appels (1952-1953) van Charley Toorop (1891-1955). Dit doek, dat in de tuin van de kunstenares werd geschilderd, geldt als een van haar beste werken. Het door Douwes Fine Art (Stand 372) verkochte schilderij is een belangrijke aanvulling op de collectie van het museum en een versterking van het aanbod van moderne Nederlandse meesterwerken van het museum. Een andere verkoop tijdens de eerste dagen was Emerentia de la Kethulle, née van Ravenswaay (1593-1634), een prachtig portret door Paulus Moreelse (1571-1638). The Weiss Gallery (Stand 348) verkocht dit olieverf op paneel aan een Engelse particuliere verzamelaar.
Ben Janssens Oriental Art (Stand 202) rapporteerde zeer goede resultaten met meer dan 40 verkochte werken in de eerste twee dagen. Een van de werken die de galerie heeft verkocht is een sculptuur van een paard uit de noordelijke/oostelijke Wei dynastie, dat voor
€ 50.000 naar een Europese verzamelaar ging. Er werden meerdere aankopen door culturele instellingen gemeld. Een van de hoogtepunten is wel de verkoop aan het Rijksmuseum Amsterdam door Benjamin Proust Fine Art Ltd (Stand 246) van een in was uitgevoerd model van de fontein van het Palazzo Pitti uit 1556, door Bartolomeo Ammannati (1511-1592). Dit bijzondere werk had een vraagprijs van € 700.000.
De in New York gevestigde Demisch Danant (Stand 610) verkocht twee uitzonderlijke meubels: een bureau uit 1974 van Janine Abraham & Dirk Jan Rol en een bibliotheek van André Renou en Jean-Pierre Génisset. Deze imposante bibliotheek stond op de Internationale Tentoonstelling van Brussel in 1958 en won de Grand Prix en de Gouden Medaille. De bibliotheek komt uit een appartement dat door dezelfde interieur ontwerpers werd ingericht en kwam voor het eerst op de markt. Beide werken zijn verkocht aan particuliere verzamelaars uit de Verenigde Staten.
Galerie Kreo (Stand 614), eveneens deel van TEFAF Design, heeft met “7.30pm” Evening (2017) van Hella Jongerius een van de “jongste” werken op de beurs verkocht. Dit met de hand geweven in papier uitgevoerde werk was onlangs te zien in het Design Museum in Londen en is verkocht aan een particuliere, niet-Europese verzamelaar.
Patrick Derom (Stand 449), richtte een solotentoonstelling van het werk van de Belgische schilder en beeldhouwer Pol Bury (1922-2005) in. Hij wilde op TEFAF Maastricht een breder, internationaal publiek kennis laten maken met Pol Bury’s werk en verkocht tijdens de openingsdagen al meer dan 10 werken van Bury aan particuliere verzamelaars uit Frankrijk, Italië, België en Nederland.
Ook vanuit Ancient Art werden verschillende transacties gemeld. Zo verkocht The Merrin Gallery (Stand 430) een meer dan levensgrote voet van een monumentaal standbeeld uit de 2e eeuw na Christus aan een privéverzamelaar voor ongeveer € 250.000. Bij Charles Ede (Stand 426) was er vanaf de opening van de beurs sprake van elkaar snel opvolgende verkopen. De hoogtepunten zijn, om er twee te noemen, een hoofd uit de Egyptische Ptolemeïsche periode, circa 332-30 voor Christus, met een vraagprijs van € 85.000 en een Atheens fragment van een hoofd uit de 4e eeuw voor Christus, dat een vraagprijs had van € 50.000. Naast Ancient Art is de jongste sectie van de Fair, TEFAF Tribal Art, waar Donald Ellis (Stand 128) een kom in de vorm van een babyvogel (omstreeks 1800-1830), speciaal voor vet, aan een particuliere verzamelaar verkocht, voor € 285.000.
Op TEFAF Paper verkocht Daniel Crouch Rare Books (Stand 702), een atlas van Johannes Blaeu uit de periode 1662-1665. Het in Amsterdam uitgegeven werk, dat een vraagprijs had van € 730.000, wordt omschreven als ‘de grootste en mooiste atlas ooit gepubliceerd’ door Blaeu.