Kunst en Cultuur

Maastricht en Luik openen klassiek muziekseizoen

tekst Jo Cortenraedt

De liefhebbers van klassieke muziek hadden dit weekeinde twee kansen om de opening van het nieuwe seizoen te beleven, zowel in Maastricht als in Luik. Chapeau deed het alle twee.

Op zaterdag was het Philzuid dat in de redelijk gevulde zaal van het Theater aan het Vrijthof in Maastricht uitpakte met de jonge enthousiaste dirigent Alpesh Chauhan en violiste Simone Lamsma. Begonnen werd met Der fliegende Holländer (ouverture) van Wagner, en daarna kon Lamsma zich gedreven uitleven in het boeiende vioolcooncert van Sibelius.

De aanvankelijk geprogrammeerde eerste symfonie van Bruckner werd na de pauze om ‘praktische redenen’ ingewisseld voor de Derde symfonie van Johannes Brahms.

Philzuid gaat dit seizoen niet alleen de nodige concerten geven, maar ook veel tijd en aandacht schenken aan educatieve projecten om zo de jeugd aangehaakt te houden in een tijd muziekonderwijs in Nederland serieus onder druk staat.

De avond ervoor trapte het Orchestre Philharmonique Royal de Liëge af met een bijzonder concert in de uitverkochte en heel authentieke zaal in het hartje van de ‘vurige stad aan de Maas’.  Dirigent was Valentina Peleggi en voor de pauze was de hoofdrol voor harpiste Anneleen Lenaerts die het concert voor harp en orkest van Ginastera vertolkte.

Het was interessant om te zien en te horen hoe de Limburgse Anneleen Lenaerts (tevens columniste van Chapeau), die bij het grote internationale publiek vooral bekend is als soloharpiste van de Wiener Philharmoniker, ook muziekstijlen interpreteert die geen dagelijkse kost zijn. Het publiek luisterde met grote aandacht en beloonde haar briljante spel na afloop met een langdurig applaus, dat beloond werd met een korte toegift. Bij de signeersessie in de pauze, die hoort bij haar sterrenstatus, was het behoorlijk aanschuiven.

In het tweede deel stond de 2e symphonie van Brahms op het programma. Dus zowel in Maastricht als in Luik was Brahms te horen, zij het een andere symfonie. De Luikse philharmonie – in grote bezetting – wist daar goed raad mee en zorgde voor een boeiende vertolking. De Luikse muziekliefhebbers konden naar volle tevredenheid het fraaie concertgebouw verlaten, terwijl aan de overkant hard gewerkt werd aan de opbouw van de beroemde Luikse kermis, die de hele maand oktober zal draaien. Met ongetwijfeld heel andere muziektonen.

Simone Lamsma en Philzuid in Maastricht

Anneleen Lenaerts met de philharmonie van Luik

Deel dit artikel:

Jo Cortenraedt

Hoofdredacteur, uitgever en allround journalist

Jo Cortenraedt is allround journalist met tientallen jaren ervaring in Nederland en daarbuiten. Hij werkte onder meer voor het ANP, het NOS-journaal en De Telegraaf. Hij startte in 1997 als hoofdredacteur en uitgever Chapeau Magazine, in hetzelfde jaar was hij betrokken bij de start van de regionale televisie in Limburg.

Voor beide media is hij nog steeds volop actief met verhalen, reportages, columns en beschouwingen. In de eerste fase van zijn carrière stonden vooral het actuele nieuws en politiek centraal. Tegenwoordig zijn dat eerder specialisaties zoals kunst- en cultuur, gastronomie, human interest en de kwaliteit van leven.

Zijn brede netwerk, van TEFAF tot André Rieu, draagt bij aan de positie van Chapeau in zowel Limburg, als ook in de rest van Nederland en in België.

Jo Cortenraedt 's topic(s):
Uitgelicht

Gerelateerd nieuws