Kunst en Cultuur

Zorba Huisman geeft een impuls die je raakt

tekst Manon A. Berns
, fotografie Guy Houben

Met Ultrakorte monologen op je telefoonscherm brengt regisseur Zorba Huisman je een moment van bezinning. Een Impuls die je raakt en die je de rest van de dag met je meedraagt.

Houben„Iedereen is hele dag online, in coronatijd nog meer dan voorheen. Dan is het toch mooi als je regelmatig met een bijzondere voordracht wordt verrast”, zegt regisseur Zorba Huisman (24). De eerste monologen regisseerde ze onlangs voor Toneelgroep Maastricht: Lentekus. Lentekus zijn zes korte, poëtische miniaturen op film, die in het teken staan van het aanbreken van een nieuwe tijd, voorgedragen door bekende en opkomende acteurs. Belangstellenden kregen ze bij de wisseling van het seizoen een week lang in hun mailbox. Als maker heeft ze eigenlijk weinig last van corona. Dat komt wellicht omdat ze geen traditionele toneelmaker is. „Ik kom uit een beeldende familie en had nog nooit een theaterstuk gezien voordat ik op de toneelacademie kwam. Daardoor denk ik anders, veel breder. Ik hou van interdisciplinair werken.” Deze tijd geeft haar de mogelijkheid eigen projecten uit te voeren en nieuwe ideeën uit te werken. En frisse ideeën heeft de jonge regisseur genoeg.

Waarom monologen op je telefoonscherm?

„Ik heb mijn eigen schermtijd bijgehouden en schrok me rot. Ik zou het heel fijn vinden als ik verrast zou worden met een poëtische impuls die mijn focus verschuift naar iets inhoudelijks. Een klein moment van bezinning. Het moet iets zijn dat je dag kan kleuren. Een impuls die je raakt en je de rest van de dag met je meedraagt, zoals een theater- of muziekstuk of een film dat kan doen. Mijmert, een animatiefilm van nog geen twee minuten op het Limburg Film Festival, liet mij inzien dat een kort moment je evengoed kan raken als een lange voorstelling. Ik moest er dagen van bijkomen.”

Waaraan kunnen we de poëtische miniaturen herkennen?

„Ze moeten het vermogen hebben om op een pauzeknop te duwen en je even stil te laten staan bij iets, een vraag te stellen. Qua vorm zijn ze een combinatie van film en theater. In mijn documentaire Brieven aan de hemel zie je ook dat mijn theatrale inslag het fundament vormt voor de film. Tenslotte laat ik in de inhoud ook een verweving plaatsvinden. De ene dag teksten van de klassiekers zoals Verhulst of Vasalis, en de andere dag een tekst van nieuwe makers die ik bewonder.”

Vraagt online-theater maken om een andere manier van werken?

„Ik zie het niet als online-theater maar ‘gewoon’ als theater. Theater is voor mij namelijk niet per se het zitten in een zaal en kijken naar een voorstelling. Theater is dat wat boeit, je raakt en vragen stelt en wordt meer en meer in verschillende nieuwe vormen zichtbaar en toegankelijk. Door corona is die ontwikkeling van nieuwe vormen in een stroomversnelling gekomen en na corona zal ik zo blijven werken. Dit is wie ik ben!”

Vanaf 21 juni deelt Toneelgroep Maastricht zes ochtenden lang bij zonsopgang gratis zomerkussen uit.
Zomerkus, gemaakt door Zorba Huisman, is een serie van zes korte filmpjes. Zes acteurs dragen een korte monoloog of stukjes poëzie voor, die in het teken staan van het aanbreken van het nieuwe seizoen.
Zomerkus is het vervolg op Lentekus. Schrijf je hier in!

Deel dit artikel:
Meer artikelen over:
Kunst en Cultuur

Manon A. Berns

Levenslang kunst en cultuur liefhebber

Kunst en cultuur lopen als een rode draad door het leven van Manon A. Berns. Er over schrijven ook. Als kind vergaapte Manon zich aan de Notenkraker, tijdens haar studie struinde ze door Italiaanse musea en haar werk speelt zich al tientallen jaren in de culturele sector af.

Voor verschillende opdrachtgevers schrijft ze over kunst, ook maakt ze tentoonstellingen. Als jeugdboekenschrijver probeert Manon haar passie voor kunst over te brengen op kinderen. ,,Kunst verbindt, verwart, troost, daagt uit, verlegt grenzen, laat je lachen en genieten. Voor mij is kunst onmisbaar.”

Manon A. Berns 's topic(s):
Kunst en Cultuur

Gerelateerd nieuws