Bad Boy die schoonheid met geweld vermengt
Kunstenaar en ontwerper Ted Noten uit Den Bosch heeft een hartgrondige hekel aan het woord overzichtstentoonstelling. ,,Dat is iets voor als je tachtig bent. Dan is het gedaan met je”, verklaarde hij onlangs tegenover het Brabants Dagblad.
Ted Noten (Swalmen, 1956) is nog lang geen tachtig. ‘Laten we het daarom maar een oeuvre-tentoonstelling noemen’, moeten ze bij het Museum aan het Vrijthof in Maastricht hebben gedacht toen twee jaar geleden het idee ontstond om de in Den Bosch woonachtige kunstenaar voor een grote expositie uit te nodigen. Het resultaat mag er alleszins zijn. De gedurfde objecten en creaties die onderdeel uitmaken van de tentoonstelling ‘TED: Ted Noten’ maakten gisteravond bij de opening al flink de tongen los.
Met de tentoonstelling ‘TED’ wil het museum de veelzijdigheid van de eigenzinnige kunstenaar laten zien. Tassen, sieraden, 3D-geprinte objecten, maar ook installaties, projecties en fotografie. De tentoonstelling, die plaatsvindt in het kader van TEFAF 2018, is nog te zien tot en met 19 augustus 2018.
De tentoonstelling ‘TED’ geeft het publiek de mogelijkheid om een rondgang te maken door het creatieve brein van kunstenaar Ted Noten. De bezoeker begint in een wachtkamer en eindigt in een recovery room. De verschillende kabinetten en stijlkamers die zo karakteristiek zijn voor Museum aan het Vrijthof, lenen zich bij uitstek om telkens een ander aspect van de kunstenaar te laten zien. Op de expositie is ook nieuw werk te zien.
Ted Noten, opgeleid aan de Kunstacademie Maastricht en later aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, geldt als een van de meest eigenzinnige kunstenaars van dit moment. Zijn autonome werk is opgenomen in de collecties van een groot aantal musea, waaronder het Metropolitan Museum of Art in New York, Los Angeles County Museum of Art, Victoria and Albert Museum in Londen en het Stedelijk Museum Amsterdam. Zijn werk is veelvuldig bekroond. In 2012 werd Noten – ook wel de Bad Boy van het design genoemd – door Stichting Kunstweek uitgeroepen tot Kunstenaar van het jaar.
,,Wereldwijd hebben zijn doorschijnende acrylaat tassen – vaak met materialen van luxe merken als Louis Vuitton en Prada, waarin dieren, juwelen, cocaïne en wapens zijn ingesloten – verzamelaars verleid, autoriteiten verward, collega’s geïnspireerd en studenten uitgedaagd”, aldus het Museum aan het Vrijthof. ,,Schoonheid en geweld, perfectie en verval; het zijn terugkerende thema’s sinds hij het beroemde collier maakte waarin een muis met parelketting was gevat.”
Zelf vindt Noten zijn werk helemaal niet controversieel, zegt hij in het Brabants Dagblad. ,,Oké, een keer is het uit de hand gelopen en heeft de politie op een expositie in het Stedelijk Museum in Amsterdam een pistool in beslag genomen. Dat was ook nog eens een namaakpistool. Vroeger vond ik het wel leuk. Maar nu? Mijn werk wordt verkocht in dure galeries, ik exposeer in musea. Ik ben gelegaliseerd.”
Volgens de samenstellers van de oeuvre-tentoonstelling vermengt Ted Noten met zijn werk de taal van de straat en strenge marsorde van de catwalk. ,,Noten weet ze in zijn oeuvre te verbinden, waarbij hij zowel de aantrekkingskracht als de hypocrisie van het museum, de mode of de burgerlijke moraal weet bloot te leggen. Onveranderd stelt hij met zijn ontwerpen vragen over conventie en gewenning; over het vanzelfsprekende en het ongebruikelijke.”