Society

Complex: succesvol technopodium

De Maastrichtse dancetempel Complex heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een toonaangevend podium voor de technoscene. Er zijn geregeld optredens van internationaal bekende artiesten. Maar ook bedrijven en andere organisaties die iets bijzonders willen organiseren, weten de zaal steeds gemakkelijker te vinden.

Stel: je heet Eloise Sophie Beatrix Laurence gravin van Oranje-Nassau, jonkvrouw van Amsberg. Je bent de dochter van prins Constantijn, met bovendien meer dan 300.000 volgers op Instagram. Dan word je toch verondersteld te weten waar je het zoeken moet. Als je dan op een mooie zomeravond wordt gespot in de Maastrichtse danstempel Complex, dan mogen de eigenaren daar best een beetje trots op zijn. „Dat zijn wij dan ook”, zegt de Heerlense ondernemer Hans Paul Nieskens. „Al moest ik eerlijk gezegd wel even nadenken toen mijn dochter mij laatst opgewonden appte dat de twintigjarige ‘gravinfluencer’ in de club gesignaleerd was.”

Hans Paul Nieskens voert samen met zijn compagnon Luc de Beaumont de directie over de Maastrichtse dancegelegenheid. Waarbij laatstgenoemde zich vooral concentreert op Complex en Nieskens vooral op het bijbehorende restaurant NOON. Dat wil overigens niet zeggen dat ze opereren vanuit gescheiden werelden: de club en het restaurant, waar menig Limburgse sterren-chef kind aan huis is, vormen een twee-eenheid. Een succesformule van Ibiza-achtige allure. En dat op een plek waarvan tot voor kort menigeen zeker meende te weten dat het runnen van een succesvolle zaak er niet mogelijk was.

Grote namen

Het Limburgse ondernemersduo bewees het tegendeel. „Met name veel jonge mensen vinden het leuk om in het weekend uitgebreid te dineren, om vervolgens nog een paar uurtjes gezellig de club in het gaan. We hebben een internationaal publiek. Behalve expats en buitenlanders die in Maastricht studeren, trekken we inmiddels redelijk wat mensen van over de grens. Zo’n twee procent van onze bezoekers komt uit Duitsland, acht procent uit België.”

Complex richt zich voornamelijk op de bekendere, vaak internationale, artiesten uit de technoscene. Een populair genre, waardoor dj’s doorgaans lang van tevoren moeten worden geboekt. „De échte grote namen kijken normaal gesproken naar Amsterdam, omdat dat de drukke hoofdstad is. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld Londen, Berlijn en Madrid. Maar de laatste tijd zijn ze ook geïnteresseerd in ons, omdat wij een gevestigde club zijn, die vaak past in hun tournee, juist omdat Maastricht ver van dat soort grotere steden verwijderd ligt”, legt De Beaumont uit.

Plug and play

Soms is het bij wijze van spreken vechten om een kaartje, vervolgt hij. „Sommige shows zijn binnen zeven minuten uitverkocht. Laatst ging Reinier Zonneveld on-sale, een van de bekendste Nederlandse techno dj’s, die ook groot is in het buitenland. Datzelfde geldt voor Charlotte de Witte, een van de bekendste techno-dj’s van België.” Dat grote artiesten Complex niet links laten liggen, maar er zelfs dolgraag optreden , zegt eigenlijk alles over de faciliteiten die voorhanden zijn, stellen de beide compagnons. „We zijn compleet uitgerust met diverse licht- en geluidssystemen. Het is meestal een kwestie van plug and play. Dj’s en hun crews hoeven vaak niet meer te doen dan de zaak aansluiten.”

Great Gatsby

Dat zo’n beetje alles voorhanden is, waardoor de zaal in feite ongekende mogelijkheden biedt, is niet onopgemerkt gebleven bij het bedrijfsleven, dat de grote zaal geregeld afhuurt voor bijvoorbeeld bedrijfspresentaties, persconferenties en feesten. Zelfs buurtbijeenkomsten behoren tot de mogelijkheden. „Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat zo’n beetje alles kan”, aldus Hans Paul Nieskens. „We hebben hier een tijdje geleden een fantastisch Great Gatsby-feest gehad, waarbij het publiek volledig uitgedost was in de stijl van de Roaring Twenties. philharmonie zuidnederland heeft hier opgetreden, we zijn gastheer geweest van een internationale beurs voor whisky en andere spiritualiën, en ook de Maastrichtse carnavalsvereniging De Tempeleers houdt hier haar bijeenkomsten. Onze club heeft zelfs gefigureerd in een aantal afleveringen van Flikken Maastricht.”

Maatschappelijke rol

Complex werkt geregeld samen met congresbureaus, die bijvoorbeeld grote vergaderingen in MECC Maastricht faciliteren. Zij bieden de congresgangers – vaak gaat het om tussen de 1000 en 1500 mensen – eventueel tegen extra betaling een compleet randprogramma aan. „Zo’n bureau regelt in dat geval vaak zelf de artiesten”, aldus Luc de Beaumont. „Dan is alleen het betreffende bureau ons aanspreekpunt.” Bedrijven en andere organisaties die iets willen organiseren in Complex zijn van harte welkom, verzekeren Nieskens en De Beaumont. Eén ding willen ze graag rechtzetten. „Vaak wordt geredeneerd dat onze zaal te groot is, maar dat beeld is verkeerd. We hebben verschillende mogelijkheden om in deze inderdaad aanzienlijke ruimte een intieme sfeer te scheppen. Zo werken we bijvoorbeeld met dividers en pipe and drape-systemen, waardoor je in alle gevallen de indruk krijgt dat het vol is. Een deel van ons succes zit hem in het feit dat we, indien nodig, snel kunnen schakelen. We zijn weliswaar een internationale danceclub met geregeld ‘grote namen’ op het podium, maar we lopen ook niet weg voor onze maatschappelijke rol.”

Deel dit artikel:

Gerelateerd nieuws