Gezondheid & Welzijn

Een kwestie van vezels

tekst Aafke Meelen

Tijdens mijn lunchpauze haal ik soms een groenteshot bij de supermarkt. Niet per se omdat ik dat lekkerder vind dan een Ice Tea met prik, maar omdat het meteen zo gezond klinkt. Het is hartstikke groen van kleur en het etiket vermeldt trots allerlei enorm gezonde zaken: 85 procent groente, rijk aan kalium en een bron van vezels. Ik geef toe: ik ben verschrikkelijk marketinggevoelig. Je kunt mij, als hondeneigenaar, kattenvoer verkopen als het in een voldoende glimmende verpakking zit.

Dus als ik zo’n sapje drink uit zo’n slim gemarkete verpakking, voel ik me al meteen een stuk gezonder. Bij deze groenteshots waren het vooral de vezels die mijn aandacht trokken. Want genoeg vezels binnenkrijgen is ineens hartstikke belangrijk. Vorig jaar was iedereen (lees: ik) nog eiwitten aan het afmeten, voordien was je zelfs al blij als je twee stuks groente en fruit per dag weggewerkt kreeg. Nu is de hyperfocus verschoven naar de vezels. Dat weet de Albert Heijn natuurlijk ook, en die speelt weer precies in op wat ik denk nodig te hebben.

Maar klopt het dat ik met zo’n shotje makkelijk veel vezels binnenkrijg? Of is dat hetzelfde verhaal als bij fruitsappen? Daarvan weten we inmiddels dat een glas sinaasappelsap bij lange na niet zo gezond is als een sinaasappel. Dus hoe zit dat eigenlijk met zo’n groenteshot?

Zo’n flesje van 125 milliliter bevat ongeveer 3,25 gram vezels. Eet je dezelfde hoeveelheid spinazie, komkommer, avocado, venkel en fruit in onbewerkte vorm, dan kom je eerder uit rond de 5 gram vezels. Dat verschil lijkt klein, maar het gaat niet alleen om het aantal grammen. Verse groenten moet je kauwen. De natuurlijke structuur van de groenten blijft intact, waardoor je lichaam meer tijd nodig heeft om alles te verwerken. Voedingsstoffen worden geleidelijker opgenomen en je krijgt minder snel opnieuw honger dan na een drankje.

Bij een groenteshot zijn veel van die structuren al afgebroken. Je krijgt nog steeds vitamines, mineralen en vezels binnen, dus dat klopt absoluut. Maar je lichaam ervaart het anders dan wanneer je dezelfde ingrediënten eet. Het is dus niet zo dat een groenteshot ongezond is. Alleen is een groen flesje uiteindelijk nog steeds niet helemaal hetzelfde als een bord groenten, hoe overtuigend de verpakking ook probeert te doen alsof dat wel zo is.

Toch wint in de praktijk niet altijd de voedingswetenschap, maar het gemak. Als ik op een drukke dag van de ene naar de andere afspraak ren, kies ik liever voor zo’n shot dan voor helemaal geen groenten. En als dat flesje mij ondertussen ook nog het gevoel geeft dat ik mijn leven verrassend goed op orde heb, dan beschouw ik dat als een bonusvoedingsstof.

Deel dit artikel:
Meer artikelen over:
Gezondheid & Welzijn

Aafke Meelen

Aafke Meelen

Aafke werkt al ruim veertien jaar in de wereld van gezondheid en welzijn. Als Pilates-instructeur werkte zij jarenlang in Londen, sinds twee jaar oefent zij die activiteit ook weer uit in Maastricht. In haar praktijk werkt zij nauw samen met fysiotherapeuten en osteopaten en begeleidt zij een breed scala aan klanten: van mensen die fitter willen worden of blijven tot cliënten die zich voorbereiden op een operatie of herstellen van blessures, topsporters en Hollywoodacteurs.

Aafke heeft niet alleen een grote praktijkervaring, zij is ook afgestudeerd journalist. De combinatie van inhoudelijke kennis en scherpe observatie vormt de basis van haar schrijven. In haar rubriek Gezond Verstand kijkt zij met een nuchtere blik, droge humor en jarenlange ervaring naar gezondheid, vitaliteit en welzijn – zonder hypes, maar met aandacht voor wat in het echte leven werkt.

Aafke Meelen 's topic(s):
Health

Gerelateerd nieuws