Björn Bus ziet artistiek management WMC als ultieme eer
„Papa is in juli niet thuis, heb ik mijn gezin in Echt moeten vertellen. Gelukkig hebben mijn vrouw en twee dochters er alle begrip voor dat ik een volle maand in Kerkrade woon gedurende het WMC.” Het debuut van Björn Bus (41) als algemeen artistiek manager is voor hem niet alleen privé maar ook zakelijk een belangrijke stap.
In 1997 bezocht Bus als zeventienjarige het WMC voor het eerst. Als trombonist en dirigent stond hij toen aan het begin van zijn professionele carrière. Die bracht hem verschillende keren naar het WMC, onder meer als dirigent van het vermaarde Landesblasorchester Baden-Württemberg. Ook was de geboren Brunssumer als medeorganisator bij twee edities betrokken. „Al die jaren heb ik gedacht: als mij ooit gevraagd wordt zelf het WMC te organiseren, laat ik die kans niet aan me voorbij gaan.” Die uitnodiging van het bestuur, bedoeld voor jubileumjaar 2021, kwam in 2018. Door corona moest die editie echter afgeblazen worden. „Eigenlijk ben ik best blij dat wij door dat extra jaar nog meer tijd hebben gehad om het WMC in artistiek opzicht te professionaliseren en te fine tunen.” Er lag dan ook een hele berg werk voor Bus in de vorm van een artistiek masterplan. Hij kreeg de opdracht nieuwe invulling te geven aan drie pijlers van het WMC: Concoursen, Programmering en Educatie.
Voor wat betreft de eerste pijler heeft de artistiek manager een zeer hoogwaardig wedstrijdprogramma neer kunnen zetten. „De oorlog in Oekraïne heeft de mondiale blazerswereld na corona nog eens geraakt. Enkele Aziatische orkesten kunnen daardoor niet over Rusland vliegen. In plaats daarvan moeten ze een peperduur ticket via Dubai boeken.” Dat zorgt voor nogal wat afmeldingen uit die regio. „Maar de orkesten van over de hele wereld die wel kunnen komen zijn van hoge kwaliteit en zeer goed voorbereid. Dat garandeert WMC-waardige concoursen en galaconcerten. Zo heb ik drie jaar gewerkt aan de komst van The President’s Own United States Marine Band. Dat orkest speelt hoofdzakelijk in het Witte Huis in Washington en voor hun laatste concert in Europa moeten we twintig jaar terug in de tijd! Bij mijn komst heb ik afgesproken dat ik op het WMC niet meer dirigeer maar… op speciaal verzoek van hun chef-dirigent mag ik het stokje toch ter hand nemen bij een van de uitvoeringen van ‘het orkest van de president’”, zegt Bus trots.
De hand van de algemeen artistiek manager valt ook te herkennen in het programma. Dat draait om beleving, verbreding en vernieuwing. „WMC is vanaf deze editie een echt festival waar van alles te beleven valt voor liefhebbers van blaasmuziek. Niet alleen voor mensen die een kaartje kopen voor concerten in de Rodahal, het Parkstad Limburg Stadion of het theater. Het WMC is er ook voor iedereen die wil genieten van de aanwezigheid van duizenden musici in Kerkrade en de sfeer die dat teweeg brengt.” De toon wordt gezet door de opening op de Markt in Kerkrade. Anders dan eerdere edities is de start van het WMC een gratis toegankelijke happening, een licht- en geluidspektakel waar iedereen van kan meegenieten. Op die Markt staat ook de hele maand juli de BLOW!-stage opgesteld, verwijzend naar het Kerkraadse festival dat ook door Bus en zijn organisatie wordt geprogrammeerd in de jaren dat er geen WMC is. Ook deze zomer schalt vernieuwende blaasmuziek met invloeden van jazz, funk en rock over het Marktplein en ook vanaf andere WMC -podia klinken verrassende crossovers.
Kerkraads blaasmuziekfestival maakt verdiepingsslag
Waren het de afgelopen edities externen die meeliftten op het WMC, voor het eerst tekenen Bus cum suis zelf voor de artistieke invulling van de uitgebreide randprogrammering. „Tot voor kort waren er tijdens het WMC zelfs evenementen in de stad die een logo voerden met een gitaar erop!” De activiteiten op de verschillende plekken in de stad zijn vanaf nu geen losse eilandjes meer maar vormen een logisch met elkaar verbonden eenheid. „Bij orkesten bleek veel animo te zijn om optredens van ongeveer een uur te geven zonder daarbij gejureerd te worden”, vertelt Bus. ,,Onder andere in het WMC-village en op de Markt staan daarom podia opgesteld en kunnen publiek en musici elkaar ontmoeten in een muzikale setting.”
Al ruim zeventig jaar heeft de WMC-organisatie educatie en talentontwikkeling hoog in het vaandel staan. Programmeur Bus heeft de WMC-Academy fors uitgebreid. Een maand lang komen jeugdige muzikanten uit Azië, Amerika en Europa naar Kerkrade om elkaar te ontmoeten, van elkaar te leren en samen muziek te maken. Het Afrikaanse continent is ook vertegenwoordigd met Brass for Africa, een organisatie die jongeren uit Oeganda een betere toekomst wil geven door hen een instrument te leren bespelen.
„2022 wordt voor mij een spannend debuut maar ik verheug me er enorm op”, zegt de algemeen artistiek manager. „Ik verwacht dat bezoekers en deelnemers zullen zien dat het WMC over de hele linie een enorme professionaliseringsslag heeft gemaakt.”