Topstukken op TEFAF 2024
TEFAF Maastricht staat nog altijd aan de top van internationale kunst- en antiekbeurzen. En dat betekent dat er duizenden kunststukken van de beste kwaliteit te zien en te koop zijn, die momenteel op de markt zijn. We doen een kleine greep uit het aanbod.
Tête de paysanne à la coiffe blanche Vincent van Gogh / Ca. 1884, olieverf op doek neergelegd op paneel
Hier laat Vincent van Gogh zijn krachtige vermogen zien om zowel de gelijkenis als de essentie van zijn geportretteerden vast te leggen. Met dikke, weloverwogen penseelstreken schildert Van Gogh met een krachtige, ononderbroken blik. Dit werk komt uit Van Goghs cruciale periode in Nuenen, een belangrijke periode in zijn artistieke ontwikkeling die culmineerde in zijn beroemde meesterwerk De Aardappeleters.
Le carnaval du sage (The Sage’s Carnival) René Magritte 1947 / olieverf op doek
Een adembenemend voorbeeld van Magrittes naoorlogse productie, dat de creativiteit van de surrealistische meester op zijn hoogtepunt toont.
Rauch Franz West 2008 / papier-maché, acrylverf, metaal, hout, kunstenaarssokkel.
In elke samenleving zijn er regels en conventies die bepalen wat in een bepaalde context verkeerd is; in de behandeling van dieren, kleding, consumptie van voedsel en seks. Rauch is zogeheten een ‘fout beeldhouwwerk’ en verwijst daarmee in meer algemene termen naar het werk van Franz West.
Montelupo wine-cooler Possibly Bandini workshop / Ca. 1570, keramisch
De kuip van deze met polychroom blad en fruit versierde wijnkoeler, waarvan het decor bekend staat als ‘alla foglia policroma con frutta’, is uitzonderlijk groot en ook heel opvallend versierd met een cartouche met de wapens van vier prominente en oude Florentijnse families: Frescobaldi, Del Bene, Gianfigliazzi en Adimari, alle vier families gekenmerkt door hun trouw aan de Guelph-factie, die historisch gezien de zijde van de paus had gekozen in geschillen met de Heilige Roomse Keizer.
Part of the predella of the polyptych from the church of San Giorgio a Ruballa: Saint Lucy and Saint Catherine of Alexandria, Florence, 1348. Bernardo DADDI / 1348, tempera op houtpaneel
Dit prachtige paneeltje met de afbeeldingen van de heilige Lucy en de heilige Catharina komt uit de predella van het veelluik uit de kerk van San Giorgio a Ruballa in Bagno a Ripoli, vlakbij Florence. De polyptiek, gemaakt door Bernardo Daddi in 1348, wordt nu bewaard in het Courtaud Instituut in Londen, terwijl de andere panelen waaruit de predella oorspronkelijk bestond te vinden zijn in privécollecties en in het Musee des Beaux-Arts in Straatsburg.
Courtly tankard, Circle of Danzig or Berlin Daniel Vading / Ca. 1670, ivoor, gedraaid en gesneden; in het deksel: ivoorreliëf op seleniet, montuur: zilver, doorboord en gegraveerd Van the Royal Kunstkammer in Berlijn.
Torso Of Dionysus Mentioned As Belonging To The Collection Of The Sculptor Francesco De Sanctis, Italy / Roman, 2nd Century AD, marble
Deze prachtige marmeren torso is van een jonge man met een atletisch postuur. Het stelt Dionysos voor, in de bloei van zijn jeugd. Zijn houding is dynamisch, zijn buste leunt naar rechts. Zijn spieren komen tot uiting in de prominente, licht geprononceerde buikspieren en opvallende maar discrete borstspieren.
Henri IV of France (1553 – 1610) Frans Pourbus II / 1610, olieverf op doek
Dit is een van de slechts twee ad vivum portretten die zijn geschilderd van de Franse koning Henri IV, de eerste van de langdurige Franse Bourbon-monarchie, voordat hij in 1610 werd vermoord. De intieme schaal en het karakter van de compositie weerspiegelen de persoonlijke aard van deze opdracht. Tot de verkoop in 2015 bleef het schilderij zo’n 400 jaar in het bezit van de directe afstammelingen van Henri IV.
Abstraktes Bild Gerhard Richter / 1980, olieverf op doek
Perilla (1911) John William Godward / 1911, olieverf op doek
Perilla is een van de mooiste profielen van John William Godward, de laatste van de grote Engelse schilderijen, de schilder van pure apollinische schoonheid rond de eeuwwisseling van de 19e en 20e eeuw, in de schemering van het Victoriaanse tijdperk. Dit portret van een vrouw, geschilderd tijdens een verblijf in Rome, maakt deel uit van een kleine en kostbare cyclus vrouwenportretten.
Femme nue s’appuyant sur l’avant-bras gauche Amedeo Modigliani / Ca.1910, potlood op velijnpapier
Deze betoverende tekening, gemaakt rond 1910, loopt vooruit op de beroemde naakten die Modigliani slechts een paar jaar later zou schilderen en voorspelt de meeste van hun voorbeeldige kenmerken.
Oblong Table Martin-Guillaume Biennais / Late 18e eeuw, gevormd, geciseleerd en verguld brons met een ingelegd Frans scagliola bovenblad.
Zes elegante zuilvormige poten versierd met ringen en een Vitruviaans gekruld fries ondersteunen een prachtig polychromatisch scagliola blad.
Kamisuki (Combing the Hair) Torii Kotondo / 1933, Shin-Hanga houtsnede
De kunstobjecten in dit artikel zijn niet formeel door TEFAF gecontroleerd. De organisatie aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor onjuistheden, verkeerde voorstellingen of weglatingen in de verstrekte informatie over deze kunstobjecten.