Business|Kunst en Cultuur|Mode en Beauty|Travel

CERAMIX vertelt het verhaal van de keramische kunst

Auteur: Maarten van Laarhoven

Foto’s: Luc Hommes

Een grote opkomst in het Bonnefantenmuseum aan de Avenue Céramique in Maastricht waar donderdagavond de tentoonstelling CERAMIX werd geopend door gouverneur Theo Bovens. Zo’n 400 genodigden hadden de moeite genomen om alvast een kijkje te komen nemen op de preview van de grote, internationale expositie over het gebruik van keramiek door 20e– en 21e eeuwse kunstenaars.

CERAMIX is vanaf vandaag toegankelijk voor het grote publiek. Het is de eerste grote expositie na het eclatante succes van ‘De Grote Verandering. Revoluties in de Russische schilderkunst 1895-1917’, die in 2013 135.000 bezoekers trok.

DE bijzondere tentoonstelling is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met twee Franse musea (Cité de la Céramique in Sèvres en La Maison Rouge in Parijs). De tentoonstelling omvat een selectie van meer dan 250 topstukken van meer dan 100 kunstenaars, afkomstig uit zowel internationale musea als uit particuliere collecties. Sommige stukken zijn zelfs voor de eerste keer in het openbaar te zien, aldus directeur Stijn Huijts van het Bonnefanten. Hij benadrukte dat het hem en zijn team heel wat hoofdbrekens heeft gekost om de kostbare expositie naar Maastricht te krijgen. De afzonderlijke werken komen uit tal van landen. En een grote diversiteit aan eigenaren brengt mee dat er veel en langdurig moet worden onderhandeld. Bovendien vormt de verzekering een steeds groter worden kostenpost, aldus Huijts. Hij vertelde nachten wakker te hebben gelegen omdat het maar de vraag was of hij de hele operatie wel gefinancierd kreeg.

De expositie, die een link legt met het culturele en industriële erfgoed van Maastricht (Avenue Céramique, Sphinx, Mosa, Petrus Regout) en tevens het twintigjarig bestaan van het Bonnefantenmuseum op deze plek markeert, omvat werken van onder anderen Matisse, Rodin, Picasso, Thomas Schütte en Ai Weiwei. Het komt zelden voor dat een speciaal samengestelde keramiekcollectie van deze omvang (de vloeroppervlakte aan tentoonstellingsruimte bedraagt zo’n 2000 vierkante meter) in één museum is te zien. Directeur Stijn Huijts wees in dit verband op het feit dat de collectie komend voorjaar in twee delen moet worden opgesplitst.

Gouverneur Theo Bovens sprak van een excellente samenwerking tussen Nederland en Frankrijk. Klaarblijkelijk hebben de regeringen van Nederland en Frankrijk zich bij de recente ontwikkelingen rond de gezamenlijke aankoop van twee Rembrandts laten inspireren door de samenwerking tussen Maastricht en Parijs, zo stelde hij schertsend vast.

CERAMIX, dat tot en met 31 januari 2016 in het Maastrichtse museum is te zien (en daarna tijdelijk verhuist naar Parijs en het nabijgelegen Sèvres) vertelt het verhaal van de keramische kunst vanaf eind 19de eeuw (met werken van Rodin) tot de vroeg 21ste eeuw met bijdragen van hedendaagse kunstenaars. Ook is er ruime aandacht voor de naoorlogse artistieke keramiekproductie en hedendaagse kunst in Europa, Noord-Amerika en Azië.

De tentoonstelling is samengesteld door de gastconservatoren Camille Morineau en Lucia Pesapane. Zij werkten eerder al samen aan tentoonstellingen over Gerhard Richter, Roy Lichtenstein en Niki de Saint Phalle. Daarnaast tekenden ze voor de expositie elles@centrepompidou, een chronologisch overzicht van het werk van 200 vrouwelijke kunstenaars uit de 20ste eeuw. Deze expositie was in 2009 en 2010 te zien in het Centre Pompidou in Parijs.

De expositie CERAMIX loopt tot 31 januari 2016.

Kijk voor meer informatie op de site van het Bonnefantenmuseum

 

Deel dit artikel:

Gerelateerd nieuws