| Grenswaterwandelingen Limburg, Travel

Waar La Gueulle de Gäöl wordt

Gule, Goel, Guel, Gullo, Göhl, Gueulle, Geul, Gäöl. Het zou zomaar een kort klankrijk gedicht met beginrijm kunklankrijk kunnen zijn. Echter deze alliteraties zijn te danken aan de verschillende namen die al naar gelang de tijd waarin je leefde of de plaats waar je woont gegeven worden aan één iets: een 55 kilometer lang riviertje.

Tussen grenspaal 8 en grenspaal 9 overschrijdt de Geul tussen het Belgische dorp Sippenaeken en het Nederlandse gehucht Cottessen probleemloos de landsgrens. Voor het water verandert er niets. Voor ons verandert de naam. Van La Gueulle in Geul, of Gäöl zoals wij in Limburg zeggen.

Bron

De bron van deze bij wandelaars geliefde mooi meanderende rivier met zijn schilderachtige afkalvende oevers waarop vaak knotwilgen staan, ligt in het Belgische Raeren nabij het Duitse Lichtenbusch. In Voulwames mondt de Geul uit in de Maas. Onderweg wordt het riviertje gevoed door meer dan vijftig zijbeekjes. Enkele zijbeekjes passeren wij tijdens onze wandeling die start op de parkeerplaats voor ‘t Patronaat in de Wilhelminastraat in Epen. De naam stamt waarschijnlijk af van het Germaanse Apa, dat water betekent. Epen en omgeving wordt ook wel het Bronnenland genoemd. Tientallen bronnen ontspringen hier en ze monden allemaal uit in de Geul of een van haar zijbeken.

We volgen de gele en de blauwe paaltjes naar links en dalen via het Bovenpad, dat verderop het Terpoortenerkerkpad wordt, een prachtige holle weg. Op de T-splitsing met de Molenweg naar rechts. Verder dalend bereiken we bij De Herberg de Terpoorterweg, die wij oversteken. We wandelen over het weidepad dat luistert naar de naam A Generaal Uil. De kronkelende rivier met soms verrassende stroomversnellingen stroomt aan onze linkerhand. Verderop steken we de Terzieterbeek over. Deze beek eindigt hier in de Geul. We wandelen langs de historische Volmolen. Die laten we nu letterlijk links liggen, maar bekijken we later nader. Eerst gaan we aan de wandel.

Vergezichten

Het weidepad verlaten we verderop via een sjtegelke of tourniquette of gewoon draaipoortje. We steken de Plaatweg over en wandelen langs het kapelletje en weilanden met fruitbomen de Smidsberg omhoog. Daar waar de Smidsberg eindigt in de Kuttingerweg wandelen we rechtdoor en volgen nu enkel de blauwe paaltjes. We genieten van schitterende vergezichten. Rechts richting Onderste Bosch met in het dal het gehucht Terziet en links richting Vijlenerbos en het gehucht Kuttingen. Bij een Y-splitsing houden we rechts aan: Het Veld. Daar waar blauw wandelaars via een draaipoortje rechtsaf het weiland in stuurt naar het Kleinkullenvoetpad, gaan wij nog een klein stukje rechtdoor. We genieten van het mooie uitzicht op het Belgische Kasteel van Beusdael. Dat fraaie optrekje, de eerste bewoning dateert van de tijd van Karel de Grote, ligt bij het Bronnetjesbos, de plek waar de bron is van de Terzieterbeek. Vervolgens volgen wij de verharde weg linksaf (markering blauw kruisje in tegengestelde richting) en wandelen naar België, Sippenaeken om precies te zijn.

Bij grenspaal 11 verlaten we Nederland, slaan linksaf en wandelen over het trottoir van de soms druk bereden Rue de Beusdael naar de St. Lambertuskerk gelegen aan de Place St. Lambert in Sippenaeken. De kerk is in 1840 gebouwd. Voor de kerk slaan wij linksaf en beginnen aan de afdaling naar de Geul en terug naar Nederland (markering twee staande blauwe rechthoekjes). Langs de oude en de nieuwe molen, langs vakantiewoningen, over de Klaashaagbeek, over de Geul en langs en dwars over camping Du Vieux Moulin. Vervolgens steken we de Geul weer over en zijn we bij grenspaal 8 terug op Nederlands grondgebied. Daar wordt de verharde weg een onverhard pad (Mergelhof) en de Geul stroomt links van ons.

Drassige paden

Bij een T-splitsing linksaf (blauwe paaltjes) en bij twee zitbanken aan het riviertje via een bruggetje over de Geul (blauw). Vanaf hier volgen we het soms drassige of modderige, kronkelende Tergrachtervoetpad langs de al net zo kronkelende Geul. Die stroomt nu rechts van ons. Op een rustige dag is dit een idyllisch stukje waar je kunt genieten van de meanderende en vrij hard stromende beek die in de buitenbochten de oever slijt. Dat levert steile oevers op, terwijl binnenbochten juist vrij plat zijn. Onderweg moeten we door enkele draaipoortjes en met een voet op een kei kunnen we met droge voeten de ElzeveldGeul nabij VolmolenGeul Volmolen lossing oversteken. Dan naar en langs camping ‘t Zinkviooltje. Door een sjtegelke, over een pad van houtsnippers naar de verharde weg. We blijven blauw volgen over de Plaatweg en slaan na enige tijd rechtsaf, een smal dalend voetpad: het Versnelsbergerweidepad. Dit brengt ons weer bij de Geul die we via het bruggetje oversteken. Eigenlijk moeten we hier eerst even rechtsaf slaan en een paar honderd meter langs de Geul lopen tot bij geologisch monument de Heimansgroeve. Dit is een oude steengroeve en de enige plek in Nederland waar 300 miljoen jaar oud gesteente uit het Carboon aan de oppervlakte komt. Het monument is genoemd naar natuuronderzoeker Eli Heimans. Overigens registreert het KNMI vanaf deze plek met keihard gesteente aardbevingen.

Bergop

Dan weer terug naar het bruggetjes. Onze route voert nu langs het bruggetje en rechtdoor, door een sjtegelke, bergop en halverwege de klim waar het pad een bocht naar rechts maakt, gaan wij bij het bordje ‘Geuldal’ en een draaipoortje scherp linksaf. We wandelen een tijdje golvend op en neer. Eerst over een smal leempad, daarna over een weidepad met een korte klim. Bij een draaipoortje op een T-splitsing slaan wij linksaf, gaan nog via een tourniquette en dalen vervolgens over het weiland terug naar de Geul.

Beneden bij de T-splitsing op dit weidepad slaan wij linksaf en wandelen naar de historische eind 17e eeuw gebouwde Volmolen. Die werkte in het verleden voor de lakenindustrie in Vaals en als wolspinnerij, brandde af, werd weer opgebouwd en sinds 1975 is dit een graanmolen met een waterrad. Let op, wandel dwars over de binnenplaats, dan via een bruggetje over de Geul. Zo bereiken we weer het weidepad A Generaal Uil dat we nu in tegengestelde richting langs de Geul of Gäöl terug naar Apa volgen.