Home > Travel > Marmer: de ‘comeback’ van een kameleon die eigenlijk nooit is weggeweest

Marmer: de ‘comeback’ van een kameleon die eigenlijk nooit is weggeweest

Afgelopen week was ik een weekje op vakantie in Toscane. Naast de vele olijfbomen, cipressen en wijnboerderijen, is er nog iets dat typerend is voor deze regio (en eigenlijk voor heel Italië): marmer.

Overal zie je marmer: in kerken, monumenten, kunstwerken, vloeren, badkamers en trappen. Italianen gebruiken het gemetamorfoseerd kalksteen al eeuwen. Niet zo gek ook, want Carrara, de marmerhoofdstad van de wereld, ligt in Toscane. Michelangelo ging voor zijn David hoogstpersoonlijk naar de marmergroeves in Carrara om daar het blok waaruit zijn bekende kunstwerk is ontstaan te selecteren.

Eind 16de eeuw begon de import van wit marmer door rijke koopmanslieden uit Antwerpen, Brussel en Amsterdam en tot op heden is dit Carrara-, Arabescato-, of Calacatta-marmer bij ons in veel entrees van statige monumentale panden terug te vinden.

De laatste jaren las ik vaak koppen als ‘Nieuwe trend: Marmer’. Of ‘Marmer, terug van weggeweest.’ Maar marmer is nooit echt weggeweest. Het is een materiaal dat zo mooi en tijdloos is, dat het eigenlijk binnen elke trend en tijdsperiode toepasbaar is. Marmer is als het ware een kameleon onder de materialen en weet zich elke keer weer slim aan te passen aan verschillende trends en stijlen. De laatste jaren zien we veel meer marmer terug zien in onze interieurs dan in de decennia daarvoor. Het had zijn aantrekkingskracht een beetje verloren vanwege zijn kille, kitscherige uitstraling en oubollige karakter. Door een nieuwe, subtielere manier van toepassen en de juiste combinaties met andere materialen, heeft marmer toch een bepaalde ‘comeback’ gemaakt.

De natuursteen is makkelijk te combineren met andere materialen. Gecombineerd met een houten parketvloer zorgt het voor een warme uitstraling, terwijl je samen met bijvoorbeeld blauwstaal een stoere industriële sfeer krijgt. Zo hebben wij vorig jaar binnen een restaurantproject (restaurant Onglet in Maastricht) een zestien meter lange bar van Arabescato-marmer ontworpen. Het restaurant is gevestigd in een oude slagerij en de combinatie van het marmer op de originele tegelvloer zorgt voor een prikkelend contrast.

Het gevaar dat marmer kitscherig gaat ogen ligt altijd op de loer. Dat zit hem vaak in de keuze voor gepolijst (glanzend) of gezoet (mat) marmer. Het gepolijste marmer kan, zeker op grote oppervlaktes, al snel over de top zijn. Zelf hou ik meer van het mattere (gezoete) marmer. Maar ook de combinatie met de andere materialen binnen het interieur is erg bepalend.

show auteur

Auteur: Tim Reiters

Creatief designer en gedreven ondernemer

Tim Reiters

CHAPEAU TV

Iedere week het beste
van Chapeau?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Vraag je
lidmaatschap aan

Toetreden tot de Chapeau Community kan al vanaf €24,50 per jaar. Daarnaast kunt u kiezen tussen een welkomstkorting of een welkomstgeschenk.

Iedere week het beste
van Chapeau?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!
Of word lid van onze community.

Menu