Van Oekraïne tot TikTok, Cannes vertaalt de tijdgeest
Op het eerste oog merk je op het filmfestival in Cannes niet dat er momenteel een hevige oorlog woedt in Oekraïne. Er wordt ouderwets gefeest, al zijn de party’s op het strand, die doorgaans worden georganiseerd na de première van elke grote film, iets minder talrijk dan voor coronatijd.
Maar het is ouderwets druk met tienduizenden festivalgangers en ook nog heel veel nieuwsgierige toeristen.
De 75e editie van het filmfestival is een sterke aflevering, en dat mag ook wel na corona en ook met de sterke concurrentie van andere festivals. De hoofdcompetitie is goed bezet en ook een aantal bekende acteurs en actrices heeft de weg naar de Côte d’Azur weer gevonden.
Deze impuls was ook nodig, want als je op nummer 1 staat, moet je van alles doen om dat ook te blijven. Weliswaar houdt de organisatie nog stug vast aan het principe dat alleen films worden geselecteerd die in eerste plaats gemaakt zijn voor de bioscoop, maar intussen is wel het Chinese digitale mediaplatform TikTok binnengehaald als partner.
Het wemelt ook niet alleen meer van de klassieke journalisten, maar ook van influencers mits ze een massa volgers hebben. En op de rode loper mag je officieel nog altijd geen selfie maken, maar er wordt minder streng op toegekeken. Je kunt zo je principes hebben maar sommige trends hou je niet tegen. Dus gaat Cannes voorzichtig mee met de tijdgeest.
Artistiek loopt het festival gesmeerd met onder meer de nieuwe film van regisseur David Cronenberg, onder de titel Crimes of the future, met mooie rollen van Viggo Mortensen, Kristen Stewart en Léa Seydoux. Een tamelijk bizar verhaal waarin heel gemakkelijk nieuwe organen in het menselijk lichaam wordt ingebracht en dat in een soort natuurlijk paradijs. Het lichaam staat centraal, pijn wordt niet geleden en in het besef dat we toch doodgaan, kunnen we maar beter fysiek zoveel mogelijk van elkaar genieten.
Op de persconferentie lichtten Cronenberg en Mortensen hun satirische grappen lachend toe, terwijl Kristen Stewart concludeerde dat het seksuele plezier de belangrijkste reden van het menselijk bestaan vormt. De filmwereld in Cannes is nooit te beroerd om uitgesproken statements te maken.
Commercieel draait het festival ook goed. Veel producten, distributeurs en bioscoopeigenaren zeggen blij te zijn dat ze na twee jaar digitaal contact nu weer ‘live’ met elkaar kunnen praten en onderhandelen. Bij een glas rosé en zeevruchten blijkt dat toch beter te gaan.
Niet bij wodka overigens, want die wordt hier dit jaar nauwelijks gedronken, althans niet op het festival. Er is geen Russisch paviljoen, er zijn geen officiële Russische films. In de restaurants zijn er wel veel Russische toeristen, naar verluidt allemaal mensen die hun land intussen verlaten hebben.
Oekraïne heeft wel een eigen paviljoen, tamelijk klein en pover, maar wel in het teken van de dapperheid en de drang om te overwinnen. Toevallig is het paviljoen naast dat van Nederland gelegen.
Dagelijks worden er op het festival oproepen gedaan door regisseurs en acteurs om Oekraïne te steunen, wat dat betreft is hier duidelijk een politieke keuze gemaakt. Maar dat werd al duidelijk bij de opening, waar president Zelensky de aanwezigen via een beeldverbinding mocht toespreken. Zij in galakleding, hij in gevechtstenue.