Maastrichtse filmproductie A World to Shape: rechtzetten wat vorige generaties hebben verknoeid
Hoe pakken twee bevlogen ontwerpers van de nieuwe generatie de grote problemen van deze wereld aan via hun design? Die vraag staat centraal in de documentaire A World to Shape, het nieuwste project van de Maastrichtse filmproducent Elbe Stevens. De film is woensdagavond 12 oktober te zien bij de AVROTROS in het kader van de documentaire-reeks Close-Up.
A World to Shape – de film wordt maandagavond 17 oktober ook vertoond tijdens een speciale avond in filmtheater Lumière in Maastricht – volgt de twee jonge Nederlandse ontwerpers Nienke Hoogvliet (1989) en Dave Hakkens (1988) in hun uitdagende zoektocht naar manieren om de wereld een beetje beter te laten zijn. Beiden maken deel uit van de jongste generatie Dutch Designers. Die is meer dan alle eerdere lichtingen doordrongen van het besef dat de wereld in snel tempo aan het veranderen is en dat er veel moet gebeuren om het dreigende verval van moeder aarde te keren: zo raken grondstoffen uitgeput en wordt energie schaars en op de duur zelfs onbetaalbaar.
Waarom is de film juist nu gemaakt? ,,Een terechte vraag, die ik eigenlijk altijd als eerste krijg, zodra ik bij partners aanklop om een veelbelovend idee gefinancierd te krijgen, vertelt producent Elbe Stevens, terwijl hij in de auto op weg is naar de Design Akademie in Keulen, waar de film deze woensdagavond wordt vertoond. ,,Milieuproblematiek en het verlangen naar meer duurzaamheid zijn eigenlijk onderwerpen van alle tijden. Maar er is één belangrijk verschil: wat we nu meemaken, is dat er een jongere generatie opstaat die anders kijkt naar design. Als je vroeger designer was, dan maakte je mooie producten die je ergens voor kon gebruiken, of die je bijvoorbeeld ergens kon neerzetten, gewoon omdat ze mooi waren. De jongste generatie ontwerpers stelt haar creativiteit ten dienste van het algemeen belang. Ze zeggen als het ware tegen de vorige generaties: wij gaan proberen recht te zetten wat jullie met zijn allen hebben verknoeid. Wij gaan de wereld opnieuw vormgeven. Dat specifieke gegeven was voor de AVROTROS ook een belangrijk argument om in het project te stappen.”
Hoe mooi en nobel hun intenties ook zijn, de vormgevers lopen met hun gedachtengoed wel af en toe aan tegen de realiteit van alledag, aldus Elbe Stevens. ,,We hebben met opzet geprobeerd zo ver mogelijk weg te blijven van alle zakelijke aspecten. Toch zit daar wel een spanningsveld, die in de film ook aan bod komt. In de film zie je hoe het op een bepaald moment een struggle wordt is, met name bij Nynke, om aan te sluiten bij de massaproductie die nodig is om echt iets van de grond te krijgen. Je kunt wel idealistisch zijn, maar je komt niet uit onder de alledaagse realiteit. Maar laat ik niet te veel verklappen. Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen de film gaan zien en de boodschap tot zich nemen.”