Kunst en Cultuur

Kris bezoekt: lekker foute Orphée aux Enfers van Opera Zuid

tekst Kris Németh

Noem het een duivelse danceparty. Opera Zuid en philharmonie zuidnederland slaagden er donderdag in het publiek van Theater aan het Vrijthof lachend heen en weer te slingeren tussen aarde, hemel en -vooral- de hel, heden en verleden. Een knappe prestatie als je bedenkt dat de opera Orphée aux Enfers van Jaques Offenbach voorstelling al ruim 160 jaar oud is.

Dat Onze Lieve Heer vreemde kostgangers heeft is algemeen bekend en ook de duiveltjes blijven tot op de dag van vandaag kermis vieren. Dat was in de godenwereld van de oude Grieken ook al zo maar vanaf de Olympus had Jupiter nog strak de regie in handen. Juist die zekerheid gooit Jaques Offenbach op verontrustende wijze overboord in zijn opera. ‘Juup’ zoals de oppergod genoemd wordt, houdt het slaperige zooitje goden en halfgoden niet bij elkaar en doorbreekt zijn saaie leventje door af en toe zijn pleziertjes na te jagen op aarde. Het is Pluton die de hele Olympus weet te verleiden naar de hel af te reizen omdat daar ‘altijd gin-tonic in plaats van nectar gedronken wordt’. Hier houdt ook de vrouw van Orphée, Eurydice zich op, nadat ze is gevallen voor de charmes van een aantrekkelijke, maar feitelijk duivelse herder. Hoewel Orphée eigenlijk een hekel heeft aan zijn vrouw zwicht hij toch voor de ‘Publieke Opinie’ en daalt hij af naar de onderwereld om haar terug te halen. Uiteindelijk blijkt de hel the place to be voor zowel sterfelijken als onsterfelijken en wordt er een eeuwig  bacchanaal gevierd.

Het is de voortdurende omkering die het stuk zo onweerstaanbaar maakt. Maar ook de ruimte voor actuele invulling wordt volop benut. Er duiken termen op als ‘nepnieuws’ en de verpersoonlijking van de ‘publieke opinie’ is een sjieke dame-in-travestie die aan het begin van de voorstelling opduikt vanuit de zaal. Zo stelt de opera vragen aan deze tijd waarin egoïsme en hedonisme hoogtij vieren. Gelukkig is Orphée aux Enfers nergens moralistisch. De opera-operette is lichtvoetig en aantrekkelijk vanwege de kinky kostuums en pruiken en de overtuigende vertolking van de ijzersterke, tijdloze melodieën.

Orphée aux Enfers is in de uitvoering van Opera Zuid een draaikolk-in-crescendo die de toeschouwer onontkoombaar de onderwereld inzuigt. De muziek brengt je in moordtempo van een pastoraal landschap naar een obscure nachtclub waar het stampende ritme van de can can klinkt. Wie daar niet voor eeuwig wil feesten heeft er niets van begrepen.

Nog te zien:

27 mei, 20.15u | Venlo, Maaspoort.nl

8 juni, 20.00 | Heerlen, PLT.nl

10 juni, 20.00u | Sittard, toonhermanstheater.nl

15 juni, 20.00u | Valkenburg, openluchttheater-valkenburg.nl

Deel dit artikel:

Kris Németh

Enthousiast promotor euregionale kunst en cultuur

Sinds mei 2022 is via Chapeau te volgen wat er borrelt in het gerijpte brein van Kris Németh (1969).

Wat deze getogen Heerlenaar opstak op het gebied van actualiteit, (kunst- en cultuur-) geschiedenis en het goede leven in Limburg, deelde hij de afgelopen decennia met een breed publiek. Dat deed hij onder meer als journalist-presentator voor de regionale radio- en tv omroep L1. Voor Chapeau schrijft Kris nieuwe verhalen die verteld moeten worden en bekende verhalen die niet vergeten mogen worden. Ze gaan over schoonheid; over alles waar hij zelf enthousiast of stil van wordt. ‘Bijzondere-mensen-verhalen’ die zich afspelen in zijn geliefde euregio en opvallen door opmerkelijke feiten, verdieping, humor en relativering.

Kris Németh 's topic(s):

Gerelateerd nieuws