Kapel Opveld als nieuwe concertlocatie
Locaties waar concerten– met name klassiek – kunnen worden gegeven en waar muzikanten kunnen repeteren zijn er weinig in Maastricht. Behalve het Theater aan het Vrijthof en inmiddels ook de Theresiakerk (voor de philharmonie zuidnederland) is de spoeling heel dun. Op initiatief van ondernemer Michel Maes komt daar nu een kleine maar bijzondere plek bij: Kapel Opveld in de wijk Heer in Maastricht.
Michelle Lynne en Anna Emelianova.
Negen van de tien Maastrichtenaren zal de naam Kapel Opveld weinig zeggen. Vanaf de openbare weg (Veldstraat) kun je het niet eens zien, want het markante gebouw ligt achter het voormalige klooster Opveld en is op die manier aan het zicht van de passant onttrokken. De zusters van de voorzienigheid van Ruillé hebben enkele eeuwen in het klooster gewoond en begin twintigste eeuw kwam er een kapel bij. Een ontwerp van architect Theo van Kan. Compleet met typische details zoals een triomfboog en een schip met rondboogvensters. Opvallend zijn de grote mergelblokken die de sfeer bepalen, alsook de fraaie glas-in-loodramen van Jean den Rooijen uit Roermond.
Het gebouw maakt een intieme indruk en is qua indeling en akoestiek in feite ‘gemaakt’ voor een klein theater of concerthuis. Het idee bedacht Michel Maes als muziekliefhebber. „Ik weet dat het vaak moeilijk is voor getalenteerde mensen om hun droom te realiseren, want het is niet eenvoudig om door te breken. Het heeft niet alleen met talent te maken, maar ook met de kansen om voldoende te kunnen studeren, om podiumervaring op te doen en om te leren hoe je bij het publiek in de belangstelling kunt komen. Ik wil mensen helpen hun droom waar te maken. Ook moeten hier exposities en lezingen mogelijk zijn.”
Maximaal komen er zo’n tweehonderd zitplaatsen en in november is het eerste concert in de vorm van kamermuziek, voor een goed doel, namelijk voor medisch onderzoek van de Mondriaan Stichting, in samenwerking met de Universiteit Maastricht. Jean Boelen, oud-directeur van het Theater aan het Vrijthof in Maastricht, gaat de programmering doen. „Zo hebben we op 17 december een kerstconcert staan met harmonie Heer Vooruit en sopraan Anna Emelianova, met nog een kerstverhaal van de bekende verteller Jan Janssen.”
De akoestiek is alvast bijzonder mooi, zo heeft Anna Emelianova al ervaren. „De kapel heeft een natuurlijke klank, je kunt hier heel goed alles horen en verstaan, zonder dat er elektronische versterking nodig is.”
De Canadese Michelle Lynne, docent aan het Conservatorium Maastricht, is ook betrokken bij dit initiatief. „In Maastricht zijn er weinig locaties waar klassieke concerten kunnen worden gegeven. Het is vooral belangrijk voor talentontwikkeling en ook om voldoende te kunnen repeteren. Wij zijn heel blij met dit initiatief.”
Michel Maes en Jean Boelen.