Ingrid Deuss verenigt fotografische werelden
Cultureel Centrum Maasmechelen heeft oud-stadsgenoot Ingrid Deuss gevraagd haar visie op fotografie te laten zien in een tentoonstelling die drie vakgenoten met zeer divers werk samenbrengt. Ingrid Deuss cureert is een ode aan de trage, ‘analoge gedachtengang’.
Ze was zeer vereerd met de uitnodiging vertelt Deuss (49) terwijl ze met witte handschoenen enkele geselecteerde werken recht hangt. „Ik woon al heel lang in Antwerpen maar ik zie een bezoek aan deze regio, bijvoorbeeld voor gastlessen aan de LUCA kunstacademie in Genk, nog altijd als thuiskomen.” Haar vader was de lokale kolenboer in Maasmechelen en de steenkoolwinning in Eisden wordt op dit moment belicht in één van de expositieruimtes op de eerste etage van het cultuurcentrum. „Dit moest zo zijn”, zegt ze bij een vracht kolen die op de vloer zijn uitgekieperd. De andere drie, geïmproviseerde ruimtes, zijn gereserveerd voor haar favoriete fotografen. Dreuss begon ruim dertig jaar geleden aan een opleiding tot fotograaf in Antwerpen maar haakte af om aan de slag te gaan als creative producer voor reclame-, mode- en muziekcampagnes van grote internationale namen en merken. Met veel succes. Voor de Amerikaanse Vogue heeft ze bijvoorbeeld samengewerkt met topfotograaf Mario Testino en Lady Gaga. Daarnaast geniet ze bekendheid als galerist in Antwerpen. In de afgelopen decennia ontwikkelde ze liefde voor zowel de kunstensector als de commerciële fotografie. In de tentoonstelling Ingrid Deuss cureert brengt ze deze twee werelden samen. „Meer en meer merk ik dat iedereen begint te begrijpen dat deze werelden verenigbaar zijn”, zegt de curator.
Fotograaf: Charlie Dekeersmaecker
Deuss brengt in deze expositie drie fotografen samen die elk in een ander segment van de fotografie werken: kunst-, reportage- en modefotografie. In deze ontmoeting leert de bezoeker Deuss’ kijk op fotografie kennen. Daarin komt haar waardering voor analoge fotografie telkens terug. „De digitale techniek is de norm geworden in de commerciële fotografie. Maar daardoor dreigt de signatuur van de fotograaf te verdwijnen. Die kan zichzelf laten zien door gebruik van licht, kader maar ook de verschillende manieren waarop deze een foto kan ontwikkelen en afdrukken. Die traagheid zorgt voor mooie resultaten. Verder vind ik dat er voor de kijker ook nog wat te fantaseren moet zijn; hij of zij mag haar eigen verhaal bij het beeld bedenken. Door foto’s te bekijken die uit hun oorspronkelijke context zijn gehaald wordt de kijker daartoe uitgedaagd.” Vanuit deze vertrekpunten tast Deuss in haar tentoonstelling, in samenspraak met de kunstenaars, het medium fotografie af. Ze heeft de fotografen wel bij elkaar gebracht maar elk van hen een eigen ruimte, een eigen expositie, gegeven. Ingrid Deuss cureert is een drie-eenheid geworden die veel vertelt over de expo-samensteller uit Antwerpen-Maasmechelen.
Fotograaf: Bjorn Tagemose
In Exhilarating doet de Nederlandse kunstfotograaf Joost Vandebrug, op geheel eigen wijze, verslag van zijn reis langs de rivier de Donau. Elk werk bestaat uit honderd kleine handgemaakte papieren kaarten met uitgestrekte berglandschappen die elke dag enkele uren voor de schemering zijn gefotografeerd. Door het afdrukken van honderden unieke monotypes op handgeschept papier, ontstaan er rasters die het werk samenbrengen in een reis van licht naar donker. De kunstenaar omarmt de imperfecties die ontstaan en laat daarmee de fotografische traditie die streeft naar smetteloze, perfecte prints, ver achter zich.
Bloedmooi. Doodeerlijk is een project van historicus en fotograaf Jakob Ulens. Hij digitaliseerde de oudste foto-negatieven van de gerechtelijke politie van Antwerpen. Zo verkent Ulens het raakvlak tussen een documentaire en een artistieke insteek. In deze expo staat de beeldende kracht van de foto’s voorop, want de crime-fotograaf van toen was ook een vakman.
Bjorn Tagemose is een Zweeds-Belgische fotograaf en regisseur. Hij combineert in zijn werk muziek, film en mode. Onder de titel TV-Eye, die refererend aan het gelijknamige nummer van Iggy Pop, zijn shows te zien die hij maakte voor de collectie van Walter Vanbeirendonck. De kijker is getuige van een interessant spel tussen bewegend en stilstaand beeld.
Ingrid Deuss Cureert is te zien tot en met 11 maart 2023, entree: gratis – ccmaasmechelen.be
Fotograaf: Joost Vandebrug