Home > Business > Donderdag de 12de: wat de directie van filmhuis Lumière leerde van de coronacrisis

Donderdag de 12de: wat de directie van filmhuis Lumière leerde van de coronacrisis

Donderdag 12 maart riep premier Rutte de Nederlanders op om thuis te gaan werken en sociaal contact te mijden. Wat nog even een ‘griepje’ leek, bracht ons vanaf die dag in een diepe crisis. Het jaar 2020 heeft veel losgemaakt. Hoe verandert dit jaar onze blik op de wereld? We blijken heel veel te kunnen, in dit jaar vol tegenstellingen. Maar wat willen we? Martijn Kagenaar spreekt erover met mensen die vooruit willen. Tot 12 maart schrijft hij elke week over wat zij leerden. In deze aflevering David Deprez (artistiek directeur) en Nico Haenen (zakelijk directeur) van filmhuis Lumière in Maastricht.

Nico Haenen: ,,Na die persconferentie op 12 maart was ik een beetje verdoofd. Dit leek ‘einde oefening’. Het Lumière waar we met zijn allen zo aan getrokken hebben, zou ophouden te bestaan. Voor David en mij ging een soort levenswerk in rook op. Bij de opening van dit pand zei iedereen: ‘Dit is precies wat Maastricht nodig had’. Die opmerking kreeg nu een hele andere lading. ‘Wat Maastricht nodig heeft’ is ook groter dan Lumière. Deze nieuwe locatie is een verse loot aan de stam van de stad, op weg naar een nieuwe identiteit.’’

De waarde van Picl

David Deprez: ,,Wij werden in ons hart geraakt omdat mensen niet meer konden komen. Op vrijdag de 13e heb ik meteen een contract voor het digitale filmhuis Picl getekend. Dat leverde ons weinig geld op, maar we hielden er wel de band met ons publiek mee vast. In april en mei stonden wij landelijk in de Picl-top 3. Dat geeft aan hoe trouw onze bezoekers zijn. Hoe langer deze crisis duurt, des te sterker ik geloof in ons concept.”

Virtueel Lumière

Nico Haenen: ,,Ik heb in die maanden twee zaken geleerd. Allereerst hoe enorm loyaal onze medewerkers zijn. Die verlaten pas als laatste het schip. En – zonder de rest tekort te doen – zie ik nu hoe waardevol onze marketingafdeling is. Die dames waren voortdurend actief op alle kanalen en altijd met de juiste tone-of-voice. Dat hebben zij heel knap gedaan. Ook al kon het publiek niet komen, het voelde dat Lumière er nog voor ze was.”

Anderhalve meterbioscoop

David Deprez: ,,Ik vond dat stresserend. We moesten ons conformeren aan een landelijk protocol voor grote commerciële bioscopen. Dat was totaal niet geschreven op onze maat. Eigenlijk moest heel de logistiek van ons monumentale pand op de schop, inclusief een hele kermis met afscheidingspaaltjes, vlaggetjes en looplijnen. De eerste drie dagen was het nog vrij doods. Maar toen het terras op 1 juli weer open mocht, voelde het weer een beetje vertrouwd. Toen zagen we ook hoe sterk ons concept is: cinema en horeca hebben elkaar nodig. Mensen komen niet alleen voor een drankje of de film, maar voor het Lumière-gevoel, waarin het gebouw en de hele entourage meewegen. We dachten in juli en augustus 2.000 filmbezoekers te krijgen, dat werden er 6.000! Dat was de grote opluchting: filmliefhebbers hebben honger om naar Lumière te komen. Dit was onze levensverzekering. Netflix is dus geen echte bedreiging.”

Horeca reset

Nico Haenen: ,,Het positieve van de crisis is de reset van onze horeca. Dat is een veel hechter team geworden. Ze hebben samen het restaurant wel tien keer van onder tot boven gepoetst, de bar verbouwd, processen verbeterd, een nieuwe manier van koken bedacht. Van 1 juli tot half oktober zaten de zalen en de tafels vol. Met veel minder personeel draaiden we bijna dezelfde omzet als in dezelfde periode vorig jaar. Terwijl onze capaciteit maar de helft was. De bediening werd ook beter: de fooien waren het dubbele van normaal. Dat spreekt zich rond. Van die hogere kwaliteit gaan we straks enorm profiteren.”

Buitencinema

David Deprez: ,,We wilden ‘Open Air’ al langer, maar evenementen waren verboden tot 31 augustus. Opeens mocht er wel worden geëxperimenteerd met evenementen tot 300 personen. Toen hebben wij in twee, drie dagen alles geregeld: vergunning, programmering, subsidie, stoelen, projectieapparatuur. En de respons overtrof mijn verwachting. Eind augustus bleek de stad hiernaar te snakken. Er was in de rest van de stad ook bijna niets, behalve die concerten bij D’n Hiemel.”

Vreemd filmaanbod

David Deprez: ,,Normaal leef je in het najaar van de oogst van Cannes. Die is er nu niet. Het effect is dat we straks te veel films hebben. Want het meeste moet nog komen: distributeurs houden alles zo lang mogelijk vast totdat de zalen weer echt open mogen. Ik ben ervan overtuigd dat 2021 ons beste jaar ooit gaat worden. Er komt een knettergoed programma.”

Vertraging

David Deprez: ,,Ik geloof er geen snars van dat we straks niet meer voor vijf euro naar Spanje vliegen. Maar voor mezelf was het een grote winst dat mijn relatie met het gezin is versterkt. Mijn dochter van 11 was vanochtend bijna in paniek toen ze hoorde dat ik pas om 5 uur thuis zou zijn.”

Nico Haenen: ,,Ook ik heb een fijn huis op een mooie plek waar ik me kon terugtrekken met mijn knutselspulletjes. Maar dat heft het gemis van ‘dat andere’ niet op! Dat moet wel terugkomen! Straks gaan we feesten bij het leven, gezelschapsdieren als we zijn. Ik heb het gehad met ‘We moeten het samen doen’. Te veel mensen met een cafeetje of een klein winkeltje zien hun pensioen verdampen. En als je dan geen tuin hebt… heftig hoor!”

David Deprez: ,,Wij hebben makkelijk praten. Dat ik thuis in alle rust zuurdesembrood kan maken, staat in schril contrast met mensen bij wie de crisis tot nijpende toestanden leidt. Daar is in Nederland veel te weinig aandacht voor. De ‘participatiemaatschappij’… schei toch uit. Heel veel mensen kunnen het niet in hun eentje! We hebben een Marshallplan voor geestelijke gezondheid nodig.”

Het afgelopen jaar zagen we een aantal typische dilemma’s veelvuldig voorbijkomen:

Digitaal – fysiek / controle – vrijheid / nieuw – normaal / masker op – masker af / groei – ontwikkeling / feiten – fictie / morgen – overmorgen / plezier – angst / intimiteit – veiligheid

Voor elke aflevering van deze serie kiest of kiezen de geïnterviewde(n) er drie om op te reflecteren.

Digitaal – fysiek

David Deprez: ,,Wij hebben in april en mei veel geëxperimenteerd met samen naar Picl-films kijken, aangevuld met een regisseursinterview of een inleiding vanuit het restaurant. Maar dat is niet onze toekomst. Het is te veel werk voor vijftien mensen die meedoen. Het zijn noodgrepen waarvoor wij niet op aarde zijn. Wij zijn een fysieke plek, dat is onze bestaansreden. Digitaal is voor ons ondersteunend.”

Nieuw – normaal

Nico Haenen: ,,Met dat begrip ‘het nieuwe normaal’ heb ik zó geworsteld! Daar zit iets fatalistisch in. Alsof het altijd zo blijft. De nieuwe realiteit zou ook een beter woord zijn. Of het tijdelijke normaal. Ik moet ook nog zien of er fundamenteel iets veranderd is. Ik hunker in elk geval naar het oude normaal.”

Morgen – overmorgen

David Deprez: ,,Dankzij de crisis heb ik nog nooit zoveel vertrouwen gehad in de toekomst van de bioscoop. Een jaar geleden had ik dat niet. Wij blijken een plek te zijn die de woonkwaliteit in Maastricht en omgeving beter probeert te maken. Wat wij doen is een instrument daarvoor. Daarom ben ik zo dankbaar dat we ondanks alle ellende steeds konden bouwen op onze medewerkers.”

show auteur

Auteur: Martijn Kagenaar

Creatieve strateeg die ondernemers spreekt over hun ervaringen na donderdag de 12e maart 2020

Martijn Kagenaar

chapeau TV

Iedere week het beste
van Chapeau?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Vraag je
lidmaatschap aan

Toetreden tot de Chapeau Community kan al vanaf €24,50 per jaar. Daarnaast kunt u kiezen tussen een welkomstkorting of een welkomstgeschenk.

Iedere week het beste
van Chapeau?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!
Of word lid van onze community.

Menu