Home > Branded content > Museum voor Schone Kunsten Antwerpen herboren

Museum voor Schone Kunsten Antwerpen herboren

Hét museum van Vlaanderen is na een grote restauratie van elf jaar heropend. Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) straalt als nooit te voren, met aan het hoofd directeur Carmen Willems uit Tongeren.

Weliswaar duurde de grote restauratie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen langer dan voorzien, maar de vreugde is groot nu na de heropening blijkt hoe het museum in volle glorie herboren is en in expositieruimte flink gegroeid is. Dat gebeurde niet door een uitbouw, maar door een interne verbouwing, waardoor slimmer met de bestaande ruimte kon worden gespeeld. Zowel de buitenkant als zeker ook de binnenkant zijn grondig gerenoveerd. Het museum is van internationale allure met belangrijke werken van kunstenaars als Rubens, Chagall, Rodin en zeker ook James Ensor. Alles is tot in de puntjes gerestaureerd. De vloeren, de wanden, de plafonds, de deuren, de ornamenten en niet te vergeten een aantal grote kunstwerken. Algemeen directeur Carmen Willems is trots op het eindresultaat. „Al onze mensen hebben met overgave hieraan gewerkt. Aanvankelijk was de opening voorzien voor 2019, maar dat was onhaalbaar. Bij zo’n grote restauratie kom je nu eenmaal zaken tegen waar je niet op gerekend hebt.”

De voormalige directeur van het Gallo-Romeins Museum in Tongeren kwam als zakelijk directeur in 2017 naar Antwerpen, toen de werkzaamheden al lang bezig waren. In 2020 werd ze benoemd tot algemeen directeur. „De opdracht aan mij was duidelijk: enerzijds moest het project meer vaart krijgen en anderzijds moest streng op de budgetten worden toegezien. Het totale budget is honderd miljoen euro geworden. Dat lijkt veel, maar als je naar vergelijkbare renovaties kijkt zoals bij het Rijksmuseum in Amsterdam, dan valt dat eigenlijk nog goed mee. En dat museum is ook tien jaar dicht geweest.” Willems heeft tijdens de werkzaamheden nog invloed kunnen hebben op een aantal keuzes en ook op de versnelling van het proces. „Door mijn politieke achtergrond destijds als waarnemend burgemeester van Tongeren voor VLD wist ik hoe dat werkt in de bestuurlijke besluitvorming. Dat zal allicht geholpen hebben.”

Wat niet hielp, dat was dat per jaar een deel van het budget beschikbaar werd gesteld vanuit de Vlaamse regering, waardoor er soms vertragingen werden opgelopen. „In ieder geval ben ik blij dat ik de Vlaamse overheid als opdrachtgever ervan heb kunnen overtuigen dat ook de buitengevels bij de restauratie betrokken moesten worden. Dat zat aanvankelijk niet in het plan. En ik heb meteen de communicatie opgeschroefd. Jarenlang wisten de Antwerpenaren nauwelijks wat er binnen gebeurde. Dat is niet goed voor je draagvlak. Ik hou van transparantie in de communicatie. Laat zien waar je mee bezig bent, dan raken mensen ook geïnteresseerd. Het werkte ook motiverend voor het hele team, dat op een gegeven moment in een dal terecht was gekomen. Want werken in een museum zonder bezoekers, dat is bepaald geen stimulans. We hebben het einddoel scherper gesteld, zodat je weet waar je het allemaal voor doet.” De tentoonstellingsruimte is met maar liefst veertig procent toegenomen, door een zogeheten ‘inbreiding’. De totale ruimte is efficiënter ingedeeld, waardoor er nu vijftig museumzalen zijn met een totaal van 13.000 vierkante meter. „Het is het waard geweest, want we hebben hier een schitterende collectie van internationaal niveau. Dat zal kunstliefhebbers uit heel de wereld trekken, daar ben ik zeker van.”

De nieuwste eyecatcher is de Madonna van kunstenaar Jean Fouquet, waarvoor de belangstelling steeds meer een ‘hype’ wordt. Die verhuist in maart 2023 voor twee weken naar MECC Maastricht om daar tentoongesteld te worden tijdens TEFAF Maastricht. „Dat is een fijne samenwerking geworden. Vanuit mijn periode in Tongeren ken ik TEFAF natuurlijk goed en het is mooi om op deze geweldige beurs aandacht te vragen voor ons museum.” Sinds de opening in september heeft het museum veel volk over de vloer gekregen. „De interesse is heel groot, daar zijn we blij mee. We hebben ook allerlei initiatieven genomen om ook mensen te interesseren die niet tot de gekende kunstliefhebbers en museumbezoekers horen. We willen de drempel van het museum verlagen en er voor iedereen zijn. Zo hebben we als voorbereiding van de opening met een testpubliek geëxperimenteerd, zodat we ook door de bril van de bezoeker konden kijken. Wat dat betreft hebben we een nieuw DNA binnengebracht.” Carmen Willems is er in de afgelopen jaren in geslaagd om zestig ondernemers uit de regio Antwerpen als partners bij het museum te betrekken en ze bij te laten dragen aan het benodigde budget. „Het is mooi om te zien dat deze ondernemingen heel goed begrijpen dat een stad met een rijke cultuur ook een stimulans voor de economie betekent. Een van die ondernemingen is het vijfsterrenhotel Botanic Sanctuary, recent geopend in een klooster. Daar geldt eenzelfde grote waardering voor erfgoed.

kmska.be

show auteur

Auteur: Jo Cortenraedt

Hoofdredacteur, uitgever en allround journalist

Jo Cortenraedt

chapeau TV

Iedere week het beste
van Chapeau?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Vraag je
lidmaatschap aan

Toetreden tot de Chapeau Community kan al vanaf €24,50 per jaar. Daarnaast kunt u kiezen tussen een welkomstkorting of een welkomstgeschenk.

Iedere week het beste
van Chapeau?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!
Of word lid van onze community.

Menu